در نشست مشترک تجاری اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان که سه شنبه شب در آذربایجان شرقی برگزار شد و با امضا سند همکاری بین دو کشور به اتمام رسید، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: دو کشور از سرمایه گذاری های اقتصادی حمایت می کنند.

نشست مشترک تجاری اقتصادی ایران و آذربایجان با حضور وزیر آذربایجان و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ساعاتی پیش در تبریز به پایان رسید.

به گزارش پصنعت تبریز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این نشست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور با اشاره به تحولات گسترده ای که در دولت کنونی بین ایران و کشورهای همسایه به وجود آمده است توضیح داد: همان طور که از حضور ایران در جوامع بین المللی نیز مشخص است، سیاست دولت تدبیر و امید گسترش همکاری با کشورهای همسایه به ویژه آذربایجان است و آن چه که به یاد داریم از زمان استقلال کشور آذربایجان هیچ زمانی روابط ایران و آذربایجان به این سطح وسیع نرسیده بود.

وی همچنین بیان کرد: در مسائل سیاسی امنیتی با کشور آذربایجان به توفیقات خوب دست یافته ایم و در کنار این موارد مشکل زیرساختی روابط اقتصادی با کشور آذربایجان با تلاش دو ساله برطرف شد، که عمر این مشکلات به بیش از ده سال نیز می رسد.

دکتر واعظی خاطرنشان کرد: بعد از سال ها تلاش توانستیم سندی را امروز امضا کنیم که نزدیک به پنج سال به طول کشیده بود و امروز ما اینجا این نشست را برگزار کردیم که تمام مشکلات موجود بر سر راه دوکشور و روابط آن ها را برطرف کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مشکلات در عمل به وجود می آیند و به تدریج نیز حل می شوند، که سیاست ما در این دولت در برطرف کردن این مشکلات، عدم تمرکز به تهران است و خوشحال می شویم که استان های ما بتوانند کارهای ملی را انجام دهند.

دکتر واعظی با بیان اینکه استان های مرزی از پتانسیل بالایی برای حل مسائل ملی برخوردار هستند گفت: با توجه به این که استان آذربایجان شرقی در امر تجارت سابقه زیادی دارد، ظرفیت مناسبی برای افزایش روابط اقتصادی با کشور آذربایجان دارد.

وی همچنین با بیان فعالیت های دولت در دو سال گذشته متذکر شد: نکته مهم دیگر این است که دولت اعتقادی بر تصدی گری ندارد و نقش دولت تصمیم گیری و نظارت است و آن چه از روح اقتصاد دانش بنیان قابل مشاهده است، واگذاری کارها به مردم است و همه امور را باید به تدریج به بخش خصوصی واگذار کرد؛ دولت تنها تسهیل گر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نشست مشترک تجاری اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: در جلسات نشست مشترک بین دوکشور و نمایندگان مربوطه تصمیم گرفتیم تا روابط کارگزاری و تبادل پولی با ریال و منات(واحد پول آذربایجان) را انجام دهیم و در کنار آن بانک ملی در آذربایجان را فعال کنیم.

وی در ادامه با اشاره به خروجی های دیگر این نشست بیان کرد: تصمیم بر این شد تا حمل و نقل و صدور ویزا را بین دو کشور تسهیل ببخشیم و در کنا این موارد در خصوص تعرفه ها در حال مذاکره هستیم تا شرکت های ایرانی بتوانند در جمهوری آذربایجان با سایر شرکت های اذربایجانی رقابت کنند.

دکتر واعظی در پایان خاطرنشان کرد: دو طرف علاقه مند هستند تا سرمایگذاران آذربایجانی در ایران و سرمایه گذاران ایرانی نیز در جمهوری آذربایجان به فعالیت های اقتصادی بپردازند؛ دولت ها نیز در این سرمایه گذاری ها دو طرف را حمایت کنند.