آذربایجان شرقی با دارا بودن پنج شرکت داروسازی، قطب تولید داروی کشور محسوب می شود اما زمزمه هایی از واگذاری این کارخانه ها به گوش می رسد

بر اساس اظهارات مسوولان استانی صادرات دارو برای استان می تواند ارز آوری زیادی به همراه داشته باشد که در این راستا توجه به افزایش بهبود کیفی داروها مقوله ای است که باید داروسازان و مسئولان امر به این مهم توجه زیادی داشته باشند تا بتوانیم سهم صادراتی ایران در بازارهای جهانی را افزایش دهیم.

بر اساس این گزارش، شرکت های داروسازی آذربایجان شرقی مطابق با استانداردهای جامعه پزشکی تولید شده و نیاز داخلی را فراهم می کنند و می توانند در زمینه صادرات نیز به صورت جدی وارد عمل شوند، یکی از این شرکت ها شرکت داروسازی دانا است که تنها تولید کننده مواد اولیه آنتی بیوتیک ‌های تزریقی در منطقه محسوب می شود که در سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسیده است، این شرکت همچنین دارای بزرگترین ظرفیت‌ های تولید مواد اولیه آنتی بیوتیک‌ های خوراکی بوده و داروهای تولید شده مطابق با انتظارات جامعه پزشکی و داروسازی، جهت ارتقاء سلامت عمومی و کیفیت زندگی، در بازارهای داخلی و بین المللی بوده است.

 شرکت داروسازی دانا در بخش تولید دارو با داشتن ۱۶ خط تولید پیشرفته، یکی از بزرگترین تولید کنندگان دارو در اشکال ویال تزریقی، سافت ژل، قرص، کپسول، سوسپانسیون خوراکی و ساشه در کشور بوده و با توجه به کیفیت بالای این داروها، سهم ویژه ای از بازار دارویی را به خود اختصاص داده و این سهم در طی سالیان اخیر همواره رشد چشم گیری داشته است.

شرکت داروسازي زهراوي نیز یکی دیگر از شرکت های داروسازی استان به حساب می آید که در سال ۱۳۷۰ مورد بهره برداري قرار گرفت و در حال حاضردر زمره هفت شرکت پر فروش داروسازي کشور قرار دارد و پيشگام در توليد کپسول‌هاي نرم و داروهاي بيماران پيوندي يا ايمونوساپرسيو است.

اين شرکت هم اکنون بيش از ۵۰ محصول با اشکال دارويي مختلف   به بازار عرضه کرده است تا پاسخگوي نيازهاي داخلي و خارجي باشد.

همچنین شرکت داروسازي شهيد قاضي نیز یکی دیگر از شرکت های داروسازی استان است و این شرکت در سال ۱۳۶۳ تاسيس شد و از خرداد ماه ۱۳۷۰ کار توليدي خود را با ظرفيت توليد ۱۲ ميليون محلول ترزيقي و استريل و ۳۰ ميليون آمپول آب سترون قابل تزريق آغاز کرد.

شرکت داروسازي شهيد قاضي در حال حاضر با افزايش ظرفيت توليد خود به ۲۴ ميليون محلول تزريقي و استريل و ۹۰ ميليون آمپول آب سترون قابل تزريق، علاوه بر داشتن بيشترين سهم از نظر تأمين نياز به کشورهاي افغانستان، ترکمنستان، جمهوري آذربايجان، تاجيکستان، سومالي و عراق نيز صادرات محصول دارد.

در آذربایجان شرقی دو شرکت داروسازی گیاهی نیز فعالیت می کنند که تولیدات آنها در سطح کشور به فروش می رسد و با توجه به رعایت استانداردها این شرکت ها نیز می توانند در زمینه صادرات نقش اساسی داشته باشند.

شركت هربي دارو یکی از شرکت هایی است که در زمینه تولید داروهای گیاهی فعالیت می کند در سال ۱۳۷۱ تاسيس شد.

شرکت حکیم مومن تبریزی نیز یکی دیگر از شرکت هایی است که در زمینه تولید داروهای گیاهی فعالیت می کند، این شرکت با ۴۰ سال سابقه ی تولید داروهای گیاهی در ایران یکی از قدیمی ترین مراکز تهیه و تولید داروهای گیاهی ایران هست، این شرکت با تهیه داروهای گیاهی قابل قبول بر اساس معیارهای رایج جهانی و اصول جی. ام. پی و اعمال روش های جدید در فرمولاسیون داروهای خود ارتباطی منطقی بین طب سنتی و روش های نوین داروسازی امروز برقرار کرده و توانسته فرمولاسیون ۴۰ نوع داروی گیاهی را تهیه و به بازار دارویی کشور عرضه کند.