رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی درمجلس شورای اسلامی گفت: بروکراسی های موجود در دستگاه های اجرایی سرمایه گذاران را فراری می دهد.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز به نقل از ایرنا، ضیاءالله اعزازی روز چهارشنبه در جلسه مشترک کمیته برنامه ریزی و ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان بناب با انتقاد شدید از ضوابط و مقررات سخت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان، از سرمایه گذاران خواست خود را درگیر بانک‌ها نکنند، زیرا اشتغال و سرمایه ‌گذاری با این روند به مشکل برمی خورد.

وی با بیان اینکه اشتغال اولویت اول نظام است، از بوروکراسی موجود در راه صدور مجوزها به سرمایه‌گذاران، انتقاد و اظهار کرد: برخی از سرمایه‌گذاران بعد از سرگردانی بین مرکز استان و شهرستان ها در نهایت از سرمایه‌گذاری منصرف می‌ شوند.

اعزازی یکی از آفت های بخش سرمایه گذاری، تولید و اشتغال را عدم هماهنگی بانک ها و برخی دستگاه ها با سرمایه‌گذاران دانست و گفت: برنامه های توسعه عالی است ولی اینکه چرا در مرحله اجرا به مشکل بر می خورند، جای سوال دارد.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از قوانین دست و پاگیر اداری برای سرمایه گذاران، یادآور شد: مردم از اختلاف طبقاتی، وجود تبعیض و ناعدالتی در جامعه گلایه ‌مند هستند.

اعزازی به مشکلات شهرک دامپروری بناب اشاره کرد و گفت: برای اجرای این شهرک هزینه‌های گزافی شده است که متأسفانه به علت عدم صدور مجوزها، عملیاتی نشد و در ادامه مقرر شد در این محل شهرک گلخانه ای احداث شود که اجرای آن نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی اتکا به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های داخلی کشور است که استعدادهای طبیعی، تاریخی و سرمایه انسانی نمونه ای عینی از پتانسیل‌های داخلی به شمار می رود.
داود بهبودی استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای محیطی را از دیگر مؤلفه های اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: جذب سرمایه گذاری های خارج از منطقه و توسعه امکانات از مصادیق برون گرایی در اقتصاد مقاومتی است.

وی اضافه کرد: سند تدبیر و توسعه استان همچنان میثاق نامه مدیران استان برای توسعه و پیشرفت آن است و حساسیت مدیران شهرستان بناب به هسته های کلیدی تعریف شده برای این شهرستان و نیز پیگیری اجرای این هسته باعث دلگرمی و امیدواری است.
بهبودی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی جز با همدلی و همراهی تمام بخش های جامعه اعم از دولت، سپاه، بسیج سازندگی، روحانیون، دانشگاهیان و نخبگان جامعه محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بناب با صادرات ۵۰ میلیون دلاری در مدت ۹ ماهه با اقتصاد دنیا پیوند خورده است، گفت: این پتانسیل در اکثر شهرها دیده نمی شود.
سرپرست فرمانداری بناب نیز در این جلسه با اشاره به افزایش تخصیص اعتبارات سال ۹۶ شهرستان نسبت به سال گذشته، گفت: در سال جاری ۲۳۴ میلیارد ریال اعتبار برای این شهرستان اختصاص یافته است و تاکنون ۴۴ درصد آن معادل ۱۰۴ میلیارد ریال تخصیص یافته که این میزان در سال گذشته ۲۵ درصد بوده است.

امین رفیعی عمده‌ترین مشکل سرمایه گذاری در این شهرستان را نبود زمین در شهرک صنعتی برای واگذاری به تولیدکنندگان اعلام کرد و افزود: در حالی که تولید کنندگان خواستار زمین در شهرک صنعتی هستند به علت عدم توسعه ۴۰۰ هکتاری شهرک صنعتی بناب با مشکل مواجه هستیم.

وی همچنین مشکل تخصیص آب به مرغداری‌ها، عدم تأمین سرمایه در گردش، عدم پرداخت خسارات به کشاورزان و مشکلات تضامین بانکی را از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان اعلام کرد.