واحدهای تولیدی کفش تبریز و آذربایجان شرقی با وجود ظرفیت‌های فراوانی که با اتکا به پیشینه تاریخی کفش تبریز دارند نتوانسته‌اند وارد بازارهای صادراتی کشورهای مختلف شود
به گزارش صنعت تبریز به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی،‌ محمدعلی عسگری اظهار داشت: بومی بودن صنعت کفش و ظرفیت‌هایی که برای توسعه آن وجود دارد ضرورت حمایت از آن را دو چندان می‌کند.

وی افزود: عمده فعالیت شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در زمینه کفش معطوف به اقداماتی می‌شود که در زمینه ایجاد و راه‌انداز خوشه کفش در استان انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار و اطلاعاتی که در خوشه کفش آذربایجان‌شرقی وجود دارد دو هزار و ۸۹۳ واحد اصلی اعم از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کفش، واحدهای تولیدی و زیرپله‌ای در این خوشه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: بر این اساس در این واحدها حدود ۴۰ هزار نفر مشغول به کار هستند که این آمار در صورت احتساب فرصت‌های شغلی غیرمستقیم بسیار فراتر از این رقم خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ این واحدها با وجود ظرفیت‌های فراوانی که با اتکا به پیشینه تاریخی کفش تبریز دارند نتوانسته‌اند وارد بازارهای صادراتی کشورهای مختلف شود ولی با این وجود میزان صادرات واحدهای تولیدی خوشه کفش آذربایجان‌شرقی به ۴۲۰ میلیارد ریال می‌رسد.

عسگری اضافه کرد: این صادرات به کشورهای مختلفی چون کشورهای حوزه قفقاز، حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: ۶۵ درصد از تولید کفش کشور توسط تولیدکنندگان این استان انجام می‌شود ولی دست‌اندرکاران این بخش به دلیل عدم استفاده از ماشین‌آلات روز این صنعت و کمبودهای دیگر دچار مشکلاتی هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی افزود: نخستین مشکل بی‌توجهی به برندسازی در این صنعت است که واحدهای تولیدی کفش تبریز را با مشکلات کلانی مواجه می‌کند.

عسگری گفت: ورود کفش‌های بی‌کیفیت چینی به بازار،‌ نبود مواد اولیه با کیفیت و نیاز واحدها به تسهیلات سرمایه در گردش و نوسازی از جمله سایر مشکلاتی است که این صنعت با آن مواجه است.