برای اولین بار در تاریخ سونگون و آذربایجان از طریق  پروژه هیپ لیچینگ کاتد مس در مجتمع مس سونگون تولید شد که  انقلابی در صنعت آذربایجان به شمار میرود.

اما چرا تولید مس کاتدی یک انقلاب صنعتی در استان شمرده میشود؟

واقعیت این است که این پروژه آغازی بر پایان خام فروشی مس شمرده میشود و علاوه بر ارزش افزوده بسیار بالا موجب اشتغالزایی گسترده در خود مجتمع حتی استانهای همجوار شده و صنایع پایین دستی بسیاری متولد خواهد شد.

نقطه مهم دیگر این است که با این اقدام زنجیره مس در خود مجتمع و معدن مس تکمیل میشود که حرکتی منحصر به فرد شمرده شده و استقلالی به معنای واقعی را درحوزه صنعت مس ایجاد خواهد کرد.

اهمیت موضوع با درک این موضوع که تولید کاتد صنعتی با آلایندگی کم و نیاز به محیط کار کوچکتر و ارزش افزوده زیاد است بیشتر مشخص میشود وامکان توسعه آن در سونگون به چندین برابر فعلی فراهم بوده و دور نمای روشنی از چرخش مالی بالا دراستان درسایه این صنعت متصور است.

متاسفانه در سالهای اخیراقدامات بازدارنده زیادی از سوی برخی افراد و جریانها در عدم تحقق این هدف مهم صورت گرفته بود چرا که این افراد و جریانها منفعت خود را در عدم تکمیل زنجیره مس دراستان می دانستند و برای تحقق اهداف خود دست به دامان جریانهای رسانه ای نیز می شدند.

شجاعت مدیران بومی مس سونگون در اجرای پروژه هیپ لیچینگ کاتد مس در این مجتمع علاوه بر اینکه یک حرکت مهم صنعتی به شمار می رود، اقدامی انقلابی درتامین منافع مردم آذربایجان نیز به شمار می روند و از این رو می توان آن را یک روز مهم در صنعت خطه آذربایجان برشمرد.

نکته مهم دیگر ایرادات زیست محیطی است که به این پروژه وارد می شود ولی ذکر این مهم نیز ضروری است که به گفته مسئولان اجرای طرح تولید کاتد مس حداکثر موارد زیست محیطی در این پروژه رعایت شده است.

شرکت ملی صنایع مس ایران  با سرمایه گذاری لازم، طرح تولید یک میلیون تن کاتد مس را با هدف افزایش تولید، افزایش درآمد زایی و توسعه اشتغال اجرایی میکند ودر این میان  مس سونگون توانست  با تحقق این برنامه  منطقه ای خود در کمترین زمان ممکن سهم خود را در برنامه افزایشی  تولید کاتد مس  صنعت مس کشور تثبیت کند و انگیزه ای مضاعف برای دیگر واحدهای تولیدی زیر مجموعه شرکت ملی صنایع مس ایفا نماید.

 

سید مرتضی احمدپور

روزنامه نگار