انتصاب عظمایی به عنوان مدیر جدید مس سونگون بیش از هر چیز جایگزینی تجربه را با پشتکار مدیری جوان نشان می دهد.

محمد جعفر عظمایی  که از مدیران با سابقه وزارت صمت  بوده و سمتهایی در رده های بالای مدیریتی وزارت صمت را داشته اکنون به جای معبود عباسزاده ، مدیر جوان سونگون عهده دار مسئولیتی سنگین می شود که انتظارات زیادی از این سمت در استان وجود دارد که کمترین آن تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان است، موضوعی که عباسزاده جوان با همه تلاشش نتوانست بر مافیای سنگین مس غلبه کرده و آرزوی دیرینه مردم آذربایجان را تحقق بخشد.

از این سو , عظمایی که پیش از در سطح کشور سمتهای مهمی داشته است، مدیر دست و پا بسته  وگوش به فرمانی در برابر اژدهای هفت سر صنعت پر سود مس نخواهد بود.

بسیاری از فعالان بخش صنعت  استان از انتصاب وی به دلیل تجربه ، کاربلدی و بومی بودن ایشان ابرازرصایت کرده و حضور  او  را مایه پیشرفت و تحولات بزرگ در این معدن ارزیابی کردند.

عظمایی متولد ۱۳۵۵تبریز ودانش آموخته دکترای کسب وکارحرفه ای است.
قرار است ایین معارفه  وی روز دوشنبه برگزار شود.

پیش از وی و دو هفته قبل مسوولان بالادست مس سونگون با استقاده از فضای انتخاباتی کشور و بدون هماهنگی با استاندار آذربایجان شرقی مهدی اهرابی را به عنوان مدیر عامل مس سونگون منصوب کردندکه بلافاصله با واکنش و مخالفت استانداری آذربایجان شرقی رو به رو و سپس ملغی شد.

مس سونگون ورزقان واقع در سی کیلومتری این شهرستان و در ۱۲۰ کیلومتری شمال تبریز یکی از ظرفیت های بالقوه اقتصادی کشور و آذربایجان شرقی ه شمار می رود.

مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده کانسار سونگون ورزقان حدود ۱/۷میلیارد تن سنگ مس با عیار ۰/۶۱٪ است .

بحث مدیریت و ضرورت منتفع شدن استان آذربایجان شرقی از برکات و آورده های مالی این معدن و ضرورت متمرکز شدن حساب های مالی آن در استان به ویژه در سال های اخیر به یکی از چالش های اساسی در سطح ملی و محلی تبدیل شده است .

باوجود تلاش های محلی برای ایحاد شرکت مستقل مس آذربایجان و متمرکز شدن حساب های مالی آن در استان هنوز این مطالبه محلی همچنان در هاله از ابهام مانده و تحقق نیافته است.