سهم استان‌های آذربایجان شرقی و کرمان پیش از پرداخت عوارض مس سونگون بررسی می‌شود

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این‌که پیش از پرداخت عوارض شرکت مس سونگون در دوره جاری، مدارک دو استان آذربایجان شرقی و کرمان بررسی می‌شود، تاکید کرد: هر دو استان نگران نباشند، زیرا تحت هیچ فشار و مواردی از این دست قرار نداریم و قطعا سهم هر استان را اعطا خواهیم کرد.

سیدمحمدهادی سبحانیان   تاکید کرد: راهبرد اصلی سازمان امور مالیاتی کشور، ایجاد تعامل سازنده و مثبت با فعالان اقتصادی است.

 

وی با بیان این‌که فعالان اقتصادی را شرکای راهبردی خود می‌دانیم، افزود: نباید اقدامات سازمان امور مالیاتی منجر به توقف فعالیت فعالان اقتصادی شود و یکی از مصادیق بارز تحقق این راهبرد نیز تغییر پارادایم نظام مالیاتی از سنتی به سیستمی و مدرن شدن بوده که یکی از این موارد شامل ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی فعالان اقتصادی در سامانه مودیان است، ولی متاسفانه وضعیت استان آذربایجان شرقی از این منظر مناسب نیست.

 

وی در خصوص سهم استان در عوارض شرکت مس سونگون نیز تاکید کرد: قطعا سازمان امور مالیاتی نسبت به تامین و اعطای سهم هر استان اصرار دارد و در این خصوص جای تردید و استثنایی نیست.

 

سبحانیان گفت: در این موضوع خاص با توجه به اختلاف نظر دو استان آذربایجان شرقی و کرمان، قبل از توزیع عوارض شرکت مس سونگون در دوره جاری باید اداره کل دو استان در ستاد سازمان امور مالیاتی حضور یابند تا مبتنی بر اسناد و مدارک بررسی‌های لازم انجام گیرد.

 

وی در خصوص مالیات پرداخت شده مس سونگون به استان نیز گفت: تاامروز ۱۸ درصد علل الحساب پرداخت شده و قطعا پس از بررسی انجام گرفته، سهم استان را پرداخت می‌کنیم و بر این موضوع نیز اصرار داریم و عدالت منطقه‌ای هم ایجاب می‌کند که سهم هر استان به آن استان بازگردانده شود.

 

وی ادامه داد: اعطای مزایای ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده در خصوص معافیت برخی مناطق آزاد نیز طبق قانون مستلزم سه شرط است که شامل خارج از نقاط جمعیت بودن، تراز تجاری مثبت و محصور بودن مناطق آزاد است که هر یک از این شروط دارای مرجعی برای اعلام تحقق آن‌ها است و سازمان امور مالیاتی به عنوان مجری، مکلف عمل به آن است.

 

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: هر منطقه‌ای که حائز شرایط سه گانه باشد، حاضر هستیم که معافیت مالیاتی را درنظر بگیریم. ما نسبت به مالیات ستانی از این مناطق هم اصرار نداریم، پس اگر شرایط محقق شود و مراجع به آن پاسخ دهند که البته تا امروز پاسخی از استعلام مربوطه دریافت نشده است، نسبت به اجرای آن اقدام می‌کنیم.