غرب تبریز یک منطقه صنعتی بوده و صنایع بزرگ آذربایجان شرقی مثل شرکت پتروشیمی، نیروگاه تبریز، پالایشگاه تبریز و تعداد زیادی از دیگر صنایع کوچک و بزرگ در آن جمع شده اند.

صنعت تبریز ، مردم این منطقه سالهای متمادی از آلودگی ناشی از این صنایع رنج برده اند و در این منطقه بیماری های ناشی از آلودگی هوا افزایش یافته است. در هفته های اخیر و به دنبال آغاز فصل سرما و وقوع پدیده وارونگی دما که با افزایش آلودگی هوا و تعطیلی چند روزه مدارس تبریز همراه بود، نگاه ها باردیگر به نقش آلاینده صنایع در تبریز متمرکز شد.

بی توجهی به آلایندگی صنایع در غرب تبریز
یکی از شهروندان ساکن روستای باغ معروف در مجاورت پتروشیمی و پالایشگاه تبریز می گوید: آلودگی در این منطقه مختص روزهای سرد و زمستانی نیست بلکه در تمام ایام سال هوای آلوده در این منطقه حاکم است که ساکنان این منطقه این آلایندگی را ناشی از فعالیت پتروشیمی و پالایشگاه و کوره های آجر پزی مستقر در منطقه می دانند.
محسن نوریان ادامه می دهد: با وجود تکذیب مستمر مسئولان پالایشگاه و پتروشیمی بوهای نامطبوع وآزار دهنده ای که از این دو مرکز صنعتی به مشام می رسد ، غیر قابل انکار است. بی توجهی به آلایندگی صنایع در غرب تبریزموجب شده تا شهروندان ساکن در این منطقه هر روز با بیماریهای بیشتری دست به گریبان باشند.

زندگی با طعم دردسر
یکی از ساکنان منطقه ویژه شهری کجوار واقع در غرب تبریز می گوید: صبح ها به دلیل آلودگی هوا نمی توانیم پنجره های اتاق های خانه امان را باز کنیم. کودکان زیادی به دلیل آلودگی هوا مرتب سرفه می کنند. مردم منطقه به بیماری های مثل سل و دیگر بیماری های تنفسی گرفتار شده اند.
« علی نصیری» ادامه می دهد : آلودگی باعث شده تا زندگی در این منطقه با مشکلات فراوانی همراه باشد و مردم مجبور به مهاجرت از این منطقه میشوند.این موضوع باعث کاهش قیمت مسکن و زمین در کجوار نیز می شود و خریداری برای خانه های ارزان این منطقه پیدا نشود.
حیوانات و فضای سبز در گیر آلودگی هوا
یکی دیگر از ساکنان منطقه به همشهری می گوید: صنایع موجود در منطقه باعث آلودگی هوا شده و مردم را با مشکل مواجه کرده است . کودکان ،افراد سالخورده و زنان باردار به دلیل آلودگی زیاد هوا دچار مشکلات بیشتری هستند و باید فکری برای رفع آلودگی شود.
« ابولفضل فرجی » خاطر نشان می کند: درختان و فضای سبز موجود در منطقه داوم کمی دارند و درختان کاشته شده یا خشک شده و یا رشد کمی دارند. این موضوع در مورد حیوانات خانگی نیز صدق می کند و حیوانات خانگی این منطقه اغلب بیمار و رنجور هستند.


انتقاد صریح شهردار تبریز از نقش آلاینده پتروشیمی و پالایشگاه تبریز
شهردار تبریز در جلسه اخیر شورای شهر تبریز مسئولان محیط زیست استان را مورد خطاب قرار داد و از سکوت آنان در برابر آلاینده بودن این صنایع در تبریز انتقاد کرد. شهردار تبریز با اشاره به تاثیر فعالیت پالایشگاه و پتروشیمی تبریز در آلودگی هوا، از عدم آلاینده معرفی شدن این صنایع توسط محیط زیست انتقاد کرد.
شهین باهر ، شهردار تبریز در این جلسه گفته بود: اینکه باغ‌‌های ما خشک شد مربوط به خودروها نیست و مربوط به مسائلی دیگر است و باید دست به دست هم بدهیم و این مشکلات را حل کنیم و مردم را در کار دخالت دهیم.
وی با اعلام اینکه هرچقدر آمار بدهیم یا ندهیم همه می‌‌دانند بیشترین آلایندگی مربوط به پالایشگاه و پتروشیمی است، تصریح کرده بود: جالب است محیط زیست آن‌ها را به عنوان آلاینده معرفی نمی‌کند و نمی‌توانیم مبلغ یک درصد که قانون تعریف کرده را بگیریم و این یعنی مردم آلودگی را تحمل می‌کنند اما شهرداری نمی‌تواند پولی دریافت کند.
سکوت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان
نکته جالب اینکه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان که به عنوان مسئول مدعو در جلسه شورای شهر تبریز حضور یافته بود در برابر این انتقاد سکوت کرده و جوابی نداد.
حمید قاسمی در این جلسه بدون اشاره به نقش صنایعی مانند پتروشیمی و پالایشگاه تبریز ۷۴ درصد آلایندگی را مربوط به تردد خودروها در تبریز و ۲۱ درصد را مربوط به جمیع صنایع تبریز دانسته بود.
اظهارات مدیرعامل پتروشیمی تبریز
چند ساعت پس از برگزاری جلسه شورای شهر تبریز ، سیاوش درفشی مدیرعامل پتروشیمی تبریز
در نشست خبری به ادعاهای شهردار تبریز پاسخ داده و خواستار تمرکز مدیریت شهری بر حل ۷۵ درصد آلودگی ایجاد شده در شهر توسط عوامل غیر صنعتی شد.
وی با بیان اینکه پتروشیمی تبریز اولین شرکتی بود که استانداردهای زیست محیطی را پیاده سازی کرده است ، اعلام نمود: ازدودکش های پتروشیمی تبریز تنها بخار آب بیرون می آید. اما در عین حال وقوع آلودگی به میزان کم از این صنعت و سایر صنایع غیر ممکن نیست و کسی نمی تواند این صنعت را کاملا عیر آلاینده معرفی کند.
وی با اظهار تعجب از سخنان شهردار تبریز بیان می کند: در نقاط زیادی از تبریز فضای سبز ایجاد کرده ایم اما اسمی از پتروشیمی توسط مسئولان شهری برده نمی شود، حدود ۱۱۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده است.
مدیرعامل پتروشیمی تبریز یادآور میشود: ۵ درصد آلودگی هوا مربوط به کل صنایع است. آیا این منصفانه است که بدون توجه به ۹۵ درصد سهم آلاینده های دیگر پتروشیمی را مقصر بدانیم؟!