صنعت خبرلری ، سخنان قابل تامل شهرام شفیعی؛ معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز حقیقتی تلخ را روشن می کند و آن اینکه مدیران جهاد کشاورزی استان در اتاقهای شیشه ای خود نشسته اند و ارتباط زیادی با کشاورزان و نیازهای آنان ندارد.
وی در پاسخ به موارد ایراد شده در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز مبنی بر چرایی اتلاف آب در زمین های کشاورزی و بی توجهی به الگوی کشت همچنین ضایعات گسترده محصولات کشاورزی با اشاره به وضعیت موجود کشاورزی و نیاز به اصلاح الگوی کشت، گفت: برای تمام شهرستان‌ها الگوی کشت تعریف شده، ولی از سوی کشاورزان به دلایل اقتصادی و تأمین معیشت، اجرا نمی‌شود.


امسال علاوه بر اینکه کشاورزان به علت سرما زدگی زیانهای سنگینی را متحمل شده اند، بخش زیادی از محصولات آنان به ویژه سیب به علت نبود صنایع تبدیلی در کنار جاده ها در حال نابودی است.
مباحث فاخری فرد؛ استاد دانشکده مهندسی آب دانشگاه تبریزنیز در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مورد تامل است.
وی با اشاره به چالشهای پیش روی کشاورزان تاکید کرد: قبل از کاشت محصول در صورتی که ماشین‌آلات مناسب به‌کار نرود یا کودهای غیر اصولی و بیش از حد به محصول تزریق شود، شاهد کاهش بهره‌وری خواهیم بود.
وی افزود: عدم اصلاح الگوی کشت، نبود کارخانه‌های تبدیلی، سیستم نامناسب حمل و نقل و تخلیه بار، نحوه نگهداری و ذخیره‌سازی، همگی به‌یکدیگر مرتبط هستند و تا زمانی که مشکلی در هرکدام از این مباحث وجود داشته باشد، نمی‌توانیم ضایعات را به حداقل برسانیم.