براي نخستين بار در کشور واحد تصفيه گاز مايع توليدي واحد ايزوماکس در پالايشگاه تبريز با استفاده از توان داخلي طراحي، ساخت و راه‌اندازي شد.

به گزارش صنعت تبریز به نقل ازمردم سالاری،محمد باقر دخيلي در مراسم بهره‌برداري اين پروژه افزود: استفاده از توانمندي و خلاقيت داخلي جهت طراحي و اجرا بدون ارزبري در شرايط تحريم و تحقق اقتصاد مقاومتي از افتخارهاي اجراي اين پروژه است.وي ادامه داد: با اجراي اين طرح برج عريان‌کننده گاز مايع در واحد ايزوماکس براي نخستين بار در داخل واحدهاي پالايشگاهي کشور توسط مهندسان و کارکنان اين شرکت در تبريز طراحي و ساخت شده است.

دخيلي، ظرفيت تصفيه گاز مايع اين واحد را چهار هزار و ۳۰۰ متر مکعب در ماه برشمرد و اظهارکرد: براي اجراي اين پروژه حدود يکصد ميليارد ريال اعتبار در نظرگرفته شده بود که به جهت استفاده از تجهيزات داخلي شرکت و توان مهندسان و کارشناسان اين شرکت هزينه تمام شده آن به دو ميليارد ريال کاهش يافت.

وي گفت: با راه‌اندازي اين واحد محصول گاز مايع ( LPG) توليدي پالايشگاه با بيش از ۳۳هزارتن در سال در مناطق دور دست خانگي و شبکه سوخت‌رساني حمل و نقل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وي استفاده از امکانات بلااستفاده و سرمايه‌هاي راکد شرکت براي ساخت و تجهيز اين واحد، کاهش مصرف نفت سفيد و گازوئيل به عنوان کاهنده ويسکوزيته نفت کوره به ميزان بيش از۵۰ ميليون ليتر در سال و روزانه دو ميليارد و ۲۰۰ ميليون ريال سوددهي اين واحد را از جمله مزاياي اقتصادي آن عنوان کرد.

مديرعامل شرکت پالايش نفت تبريز با اشاره به فعاليت‌هاي زيست محيطي اين شرکت، گفت: کاهش قابل توجه انتشار گازهاي آلاينده به محيط زيست به تبع کاهش شات داوون‌هاي / shut down / واحد گوگردسازي با اجراي اين طرح و حذف مصرف ساليانه ۳۳ هزارتن گاز مايع از سبد سوختي پالايشگاه و جايگزيني آن با گاز طبيعي از مزاياي زيست محيطي اين پروژه است.