عضو هیأت رئیسه گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه معتقد است ترکیه باید دست دوستی به سمت قدرت اصلی منطقه یعنی ایران دراز کرده و به جای ایجاد تنش در عرصه بین المللی در راستای خدمت به ملت خود گام بردارد.
به گزارش صنعت تبریز به نقل ازخانه ملت، میرهادی قره سید رومیانی با بیان اینکه رفتار ترکیه در قبال داعش و خرید نفت قاچاق از این گروه تروریستی از دو منظر قابل بررسی است، گفت: از طرفی کنوانسیون های بین المللی همواره در موضوع مبارزه با تروریسم به دنبال شفاف سازی منابع مالی این گروه ها هستند که اکنون ترکیه زیر ذره بین قرار گرفته است و از سوی دیگر این رفتار ترکیه بر اوضاع منطقه ای و بین المللی نیز تأثیرات منفی به همراه دارد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: مراجع بین المللی همواره به دنبال بررسی و کنترل منابع مالی گروه های تروریستی هستند که در این زمینه مخالفان اردوغان با ارائه اسناد مستدل به این نکته پرداخته و اعلام کردند داعش بخش اعظم هزینه های خود را از قاچاق نفت سوریه و عراق به ترکیه تأمین می کند.
وی ادامه داد: از این رو رابطه نفتی اردوغان و داعش این سوال را در مجامع بین المللی مطرح کرده است که آیا ترکیه سلاح و پول به سازمان تروریستی داعش در قبال حمل نفت به این کشور می دهد یا خیر که البته این موضوع در حال بررسی است.

قره سید رومیانی در ادامه یادآور شد: رئیس جمهور و دولتمردان تکریه باید با گذشت تاریخ و بررسی آن باید متوجه این نکته شوند که تنها چیزی که حکومت ها و دولت ها را از بین برده است تخلف و بی توجهی آنها نسبت به ملت خود است.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نهم اضافه کرد: متأسفانه این امر در خصوص ترکیه نیز مصداق دارد و سیاستمداران این کشور به جای خدمت به مردم خود در راستای ایجاد تنش بین المللی فعالیت می کنند که مسیر درستی برای آنها نیست.

عضو هیأت رئیسه گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در پایان در توصیه ای به دولتمردان ترکیه خاطرنشان کرد: آنها باید با حفظ نزاکت و آرامش در منطقه به مسیر اصلی یعنی خدمت به ملت خود بازگشته و بدانند که نیازمند دادن دست دوستی به ایران به عنوان یک قدرت اساسی در منطقه هستند.

به گزارش خانه ملت،اخیرا عضو حزب مخالف جمهوریخواه خلق در پارلمان ترکیه با ارائه اسنادی اعلام کرده است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور و نزدیکانش از عناصر گروه تروریستی داعش نفت خریداری کرده اند./