صنعت خبرلری: به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ، حبیب امین زاده در مصاحبه با ایرنا افزود : امسال از ۱۵ فروردین به بعد ظرفیت تولید ماسک استان از ۱۰ هزار عدد در روز به ۱.۵ میلیون عدد رسید و در حال حاضر توانایی و قابلیت تولید ۳ میلیون عدد ماسک در استان وجود دارد.

وی ادامه داد : کارخانه های جدید تولید ماسک در آذربایجان شرقی از همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا ایجاد شدند و اکنون بیشتر واحدهای تولیدی ماسک با انباشت ماسک های تولیدی و نبود فروش مناسب مواجه هستند.

امین زاده گفت : در شرایط فعلی مشکلی به نام تامین ماسک در آذربایجان شرقی وجود ندارد و به دنبال شرایطی هستیم که بتوانیم علاوه بر ارسال آن به بقیه استان‌ها ، زمینه صادرات ماسک را نیز فراهم کنیم.

۱۴ پروانه صنعتی تولید ماسک در آذربایجان شرقی صادر شده است/۹۰۰هزار ماسک نیاز روزانه ، ۵۰۰ هزار مصرف روزانه استان

معاون امور صنایع سازمان صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت : نظارت بر تولید ماسک بر اساس قانون و مصوبه ستاد ملی کرونا بر عهده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی است.

رضا عین اله زاده با بیان اینکه مجوز تولید صنعتی ماسک بر عهده سازمان صمت است ، گفت : البته واحدهای تولیدکننده ماسک ملزم هستند تولیدات خود را در اختیار بیمارستان ها ، مراکز درمانی و داروخانه ها بگذارند که نظارت بر این عرضه نیز بر عهده معاونت غذا و دارو بوده و بازرسان سازمان صنعت ، معدن و تجارت نمی توانند بر کیفیت ماسک های داروخانه ها نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه صدور مجوز تولیدات کارگاهی ماسک بر عهده سازمان نیست ، افزود : واحدهای تولیدی ماسک از طریق اخذ پروانه از اتحادیه پیراهن دوزان می توانند پروانه کسب دریافت کنند و به تولید بپردازند این واحدها ماسک های کارگاهی تولید می کنند ، که نظارت بر این واحدها نیز بر عهده بسیج اصناف است.

عین اله زاده گفت : واحدهای تولید کننده غیرمجاز بسیاری در سطح آذربایجان شرقی وجود دارد که این واحدها بدون مجوز و به صورت خانگی و کارگاهی تولید ماسک می کنند که بیشتر غیرقابل شناسایی هستند و مردم و خریداران باید در این خصوص به مسئولان کمک کنند و در واقع پویش ملی برای نظارت ایجاد شود.

وی ادامه داد : البته بازرسان سازمان با گشت های مشترک تعزیرات آذربایجان شرقی تاکنون توانسته اند هزاران ماسک تقلبی کشف و ضبط کنند چون صدها تولیدکننده غیررسمی ماسک در حال فعالیت هستند.

وی افزود : سازمان صنعت، معدن و تجارت ۱۴ پروانه صنعتی تولید ماسک در آذربایجان شرقی صادر کرده و روزانه بیش از یک میلیون عدد ماسک استاندارد تولید می کنند که نظارت مستمر بر آنها وجود دارد.

عین اله زاده با بیان اینکه نیاز استان به ماسک روزانه ۹۰۰ هزار عدد است ، گفت : در صورتی که اکنون ۵۰۰ هزار ماسک فروش روزانه ماسک است و اگر کودکان زیر پنج سال و پیرمردانی که در خانه ها می مانند را از جمعیت استان کم کنیم حداقل باید روزانه بیش از ۹۰۰ هزار ماسک فروش داشته باشیم.

وی همچنین اظهار کرد : قیمت فروش ماسک استاندارد در دم کارخانه ۱۰۵۰ تومان و به صورت تک فروشی ۱۳۰۰ تومان است اما واحدهای غیرمجاز ماسک های غیراستاندارد را با حدود ۴۰۰ تومان قیمت تمام شده تولید و آن را با قیمت های پایین عرضه می کنند که موجب ایجاد مشکلات در بازار فروش به لحاظ کیفیت و عرضه می شود.

۱۵۹فقره پرونده کشف ماسک تقلبی، احتکاری، توزیع خارج از شبکه و قاچاق تشکیل شد

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز ادامه داد : در هفت ماهه امسال با یکهزار و ۲۹۱ بازرسی انجام شده ۱۵۹فقره پرونده مربوط به کشف ماسک تقلبی، احتکاری، توزیع خارج از شبکه و قاچاق در استان تشکیل شده است.

یوسف پایدار گفت : ارزش پرونده های متشکله ۸۲ میلیارد و ۴۵۲ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۶۲۶ ریال است و امسال ۵۸۱هزار و ۷۰۱ ماسک نیز کشف و ضبط شده است.

در همین حال کارشناس صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در ادامه افزود : برای نظارت بر قیمت ، توزیع و کیفیت تولیدات مراکز مستقیم از تولید به مصرف ماسک استاندارد عرضه می کنند که تاکنون یک مرکز در کلانتر کوچه تبریز در خیابان آبرسان راه اندازی شده که مورد تایید معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

تمجیدی با بیان اینکه قیمت عرضه ماسک استاندارد به مشتری در این گونه مراکز ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان خواهد بود، اظهار کرد : حداکثر تا پایان ماه جاری چند مرکز مشابه نیز در تبریز و سطح آذربایجان شرقی راه اندازی می شود تا مشکل کیفیت ، قیمت و توزیع به کلی رفع شود.

وی افزود : با همکاری شهرداری تبریز کیوسک های عرضه ماسک استاندارد با قیمت مصوب ارایه می شود تا مشکلات رایج در خصوص این کالای کرونایی حساس برطرف شود.