رئیس انجمن صنایع نیرومحرکه و قطعات خودرو کشور گفت: تسهیلات کم بهره به شرط افزایش کیفیت و کاهش قیمت می تواند گام مفیدی در راستای تحول صنعت خودروسازی باشد .
به گزارش صنعت تبریز به نقل از ایرنا،رضا پاشایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی دولت آثار کوتاه مدتی خواهد داشت ، تاکید کرد: خودروسازان برای خروج از رکود باید به کیفیت اهمیت بیشتری بدهند .
وی با اشاره به اینکه در کنار افزایش کیفیت، کاهش قیمت هم باید مدنظر باشد، افزود: با استفاده از فناوری نوین می توان قیمت تمام شده را کاهش داد .
پاشایی با بیان اینکه رونق تولید داخلی بر پایه افزایش اعتماد عمومی به این تولیدات استوار است ، گفت: اصلاح جایگاه صنعت خودرو نیازمند همراهی رسانه هاست .
وی با اشاره به رکود صنعت و تداوم تعطیلی واحدهای تولیدی گفت: افزایش نرخ بیکاری به سبب خارج شدن واحدهای تولیدی از چرخه فعالیت یکی از اساسی ترین معضلات اجتماعی است که البته پیامدهای فرهنگی و اقتصادی هم دارد .
پاشایی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی تسهیلات بدون بهره به بخش تولید پرداخت می شود ، اظهارکرد: با تسهیلات ۲۴ درصدی نمی توان انتظار رشد صنعت را داشت .
نایب رئیس خانه صنعت و معدن آذربایجان شرقی با بیان اینکه نیمی از واحدهای قطعه ساز این استان تعطیل شده اند یا با ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد فعالیت می کنند ، افزود: نبود حمایت دولتی و افزایش ۳۲ درصدی نرخ مالیات موجب فشار بیشتر بر این واحدهای تولیدی شده است .
پاشایی از تهیه کلیات طرح جامع احیا و اعتلای صنعت خودروسازی کشور خبرداد و گفت: نگاه دولت و بخش خصوصی به مشکلات تولید باید جامع باشد .
وی با اشاره به اینکه در این طرح جامع بسته های حمایتی هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف کننده دیده شده است ، خاطرنشان کرد: قطعه سازی پایه خودروسازی است و برای افزایش کیفیت خودرو داخلی ، صنعت قطعه سازی باید تقویت شود .
پاشایی با اشاره به آسیبی که واردات خودرو از کشور چین به صنعت قطعه سازی زده است ،گفت: پرداخت تسهیلات به قطعه سازان با ضمانت خودروسازان و دادن مهلت یکساله به قطعه سازان در خصوص تسویه بدهی مالیاتی می تواند این صنعت را جان دوباره ببخشد.
وی با اشاره به تحرک ایجاد شده در بازار خودروی داخلی با استفاده از تسهیلات ۱۶ درصدی دولت ، اظهارامیدواری کرد: خودروسازان با تسویه بدهی خود به قطعه سازان ، چرخه رونق این صنعت را کامل کنند .
پاشایی با انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو گفت’ به جای واردات خودرو باید فناوری روز خودروسازی وارد شود .
رئیس انجمن صنایع نیرومحرکه و قطعات خودرو کشور با اشاره به اینکه واحدهای قطعه ساز که با خودروسازان همکاری می کنند موظف به رعایت استانداردها هستند ، گفت: وظیفه نظارت بر تولیدات زیرپله ای برعهده بازرسی صنعت و معدن و استاندارد است .
وی تفاوت قیمت خودروی صادراتی و فروش داخل را با کاهش حق بیمه و ارزش افزوده طبیعی دانست و گفت: با توجه به ضعفی که در زمینه تجارت بین الملل داریم برای تقویت تعاملات خارجی نیازمند آموزش هستیم .
پاشایی گفت: در حدود یکهزار واحد قطعه ساز در آذربایجان شرقی وجود دارد که ۱۳۰ واحد در تبریز فعالند .