معاون استاندار آذربایجان شرقی در ‌جشنواره ملی برداشت پسته درایلخچی بر توجه به ظرفیتهای تولید و فراوری این محصول تاکیدکرد.

محمد کلامی که در سومین‌ ‌جشنواره ملی برداشت پسته در شهرستان ایلخچی سخن می گفت با اشاره به اقدامات انجام یافته در حوزه های اقتصادی از جمله کشاورزی گفت: استان به موفقیتهای خاصی در سطح ملی دست یافته که مرهون برنامه ریزی، تلاش و پشتکار همگانی بوده است.

وی با یادآوری این نکته که آذربایجان شرقی در تولید پسته ظرفیتهای زیادی دارد تصریح کرد: با وجود اقدامات انجام یافته می توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم که مستلزم رفع نواقص و توجه به توانمندیها و داشته های موجود است.

صادق نادری مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه  در حال حاضر کشت پسته مورد توجه خاصی قرار دارد بیان کرد: بیشترین سطح زیر کشت پسته در شهرستان های اسکو به میزان ۹۵۸ هکتار، مرند به میزان ۴۵۷ هکتار و آذرشهر به میزان ۲۳۱ هکتار است که شهرستان اسکو و مرند به ترتیب در رتبه های اول و دوم قرار دارند .

وی تصریح کرد:  اسکو و مرند قطب های مهم تولید پسته در استان هستند، متوسط میزان مصرفی آب باغات پسته ۵۵۰۰مترمکعب در هکتار است.

همچنین در این مراسم تعدادی از تولید کنندگان و صادر کنندگان پسته به بیان مشکلات خود پرداختند.

تاکید بررفع موانع تولید و صادرات، همراهی در زمینه احداث ابنیه لازم در باغات برای حفاظت از محصولات همچنین لزوم توجه به بازارهای صادراتی از جمله این موارد بود.

همچنین در پایان این مراسم از تولید کنندگان و صادر کنندگان نمونه پسته  تجلیل شد.