مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: برغم اینکه این شرکت بزرگترین صنعت فولاد خاورمیانه است، با توجه به حجم مصرف آن، بود یا نبود این مجتمع در سر راه زاینده رود، تاثیری در میزان مصرف آب این رودخانه ندارد.

به گزارش صنعت تبریز به نقل ازایرنا، بهرام سبحانی روز سه شنبه در آیین آغاز به کار همایش ملی
‘مصرف بهینه آب در صنعت’ در دانشگاه اصفهان افزود: فولاد مبارکه تنها ۲۹٫۹ میلیون مترمکعب آب از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب زاینده رود را در زمان اوج مصرف خود برداشت کرده است.
وی یادآور شد: مصرف ویِژه آب در این مجتمع در ۱۴ سال گذشته حدود ۶۶ درصد کاهش و در همین مدت ظرفیت تولید فولاد خام آن از ۲٫۴ به ۵٫۵ میلیون تن افزایش یافته است.
‘مصرف ویژه آب’، مقدار آب مصرفی به ازای هر تن محصول تولید شده است.
سبحانی اضافه کرد: میزان مصرف ویژه آب از ۱۶٫۷ در سال ۷۰ به ۵٫۶ متر مکعب بر تن رسیده که گویای کاهش ۶۶ درصدی است.
وی با تاکید براینکه افکار عمومی باید با این موضوع آشنا شوند، گفت: مدیران و مردم باید با توجه به این مسائل برنامه ریزی کنند که در چه بخش هایی صرفه جویی شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به برخی اسناد سال های گذشته در باره حقابه این کارخانه افزود: امروز سهم برداشت این کارخانه از آب زاینده رود تنها ۱٫۹ درصد است.
وی با بیان اینکه سهم آب در دنیا در بخش کشاورزی ۷۰ درصد، صنعت ۱۸ درصد و خانگی ۱۲ درصد است، افزود: در ایران این سهم ۹۲٫۵ برای کشاورزی، ۶٫۱۳ برای شرب و ۱٫۲۴ برای صنعت است.
سبحانی با اشاره به اقدام های فولاد مبارکه برای مصرف بهینه آب از جمله ایجاد تصفیه خانه اظهار کرد: ما قراردادهایی با شهرهای همجوار یعنی فولادشهر، زرین شهر و طالخونچه برای جمع آوری و تصفیه پساب های شهری با سرمایه گذاری یکهزار و ۶۵۰ میلیارد ریال منعقد کرده ایم.
وی با بیان اینکه هنوز جای کار زیادی برای مصرف بهینه آب در صنعت وجود دارد، افزود: کشور ما در حال وارد شدن به دوره کم آبی است اما به صرف بحران نمی توان گفت که کشاورزی یا صنعت نداشته باشیم بلکه باید مصرف را بطور درست، مدیریت کنیم.
مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه ما با موج بیکاری مواجهیم، تصریح کرد: این مشکل فقط با پرداخت یارانه قابل حل نیست و باید اشتغال ایجاد شود.
همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت از سوی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان و با هدف کاهش معضلات زیست محیطی و ارائه راهکارهای عملیاتی و دستاوردهای کاربردی در باره بهینه سازی مصرف آب در صنایع برگزار می شود.
مدیریت مصرف آب و بازیافت آن در صنعت، به کارگیری فناوری های نوین در تصفیه و شیرین سازی آب و بازیافت پساب ها، الزامات بازیافت و کاربرد پساب های شهری در صنعت، استانداردهای کمی و کیفی آب در صنعت و راهبردهای توسعه پایدار در تأمین آب صنعت، از محورهای این همایش دو روزه است.