اختصاصی/

صنعت خبرلری، اعمال نفوذ و انحراف در مسیر درست انتخاب صادر کنندگان نمونه موجب دلسردی نخبگان صادراتی استان می شود روندی که متاسفانه در سالهای گذشته ردپای آن دیده می شود.

همه‌ساله در روز ملی صادرات یعنی بیست و نهم مهرماه طی برگزاری رویدادی صادرکنندگان برتر کشور معرفی می‌شوند. این رویداد از سال ۱۳۷۶ به طور مداوم برگزار شده است و هر سال شاهد هستیم که شرکت‌هایی به عنوان صادرکنندگان ممتاز و نمونه معرفی می‌شوند و از مزایایی که این جایزه در اختیار آن‌ها می‌گذارد، بهره‌مند می‌شوند.

آذربایجان شرقی توانست در دو سال گذشته سهم ارزشمندی در زمینه صادرات داشته باشد به نحوی که سهم دو عنوان برتر صادر کننده نمونه در سال ۱۴۰۱ از آذربایجان شرقی به ۵ صادر کننده نمونه ملی در سال ۱۴۰۲ رسید.

شرکتهای تولیدی – صادراتی  تراکتور سازی ،ارس تارلا امیر، مهراصل و صنایع رنگ اطلس فام سهند، حائز رتبه صادرکننده نمونه ملی شدند و شرکت شکوه بناب نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

اما نحوه انتخاب این صادر کنندگان سوالات بزرگی ایجاد کرد که عدم شفافیت و پاسخگویی از سوی مسئولان مربوطه موجب نارضایتی صادرکنندگان برتر استانی و کشوری شد که در سالهای اخیر توانسته اند بازارهای صادراتی مهمی در کشورهای اطراف برای کشورمان پیدا کنند.

هرچند کارگروه آیین‌نامه‌ی تشویق صادرکنندگان مصوب سال ۱۳۸۰، بنا به اختیاراتی که دارد اقدام به معرفی صادرکننده نمونه به عنوان شخصیتی حقیقی یا حقوقی می کند اما به نظر می رسد در آذربایجان شرقی این کارگروه باید پاسخگویی بیشتری در مورد عملکرد خود به دستگاه های مربوطه همچنین رسانه ها داشته باشد تا شائبه اعمال نفوذ و حق کشی در این مورد وجود نداشته باشد.

این کارگروه بایستی معیارهای انتخاب صادرکنندگان را دقیقا رعایت کند و به عنوان مثال صادر کننده ای با حداقل صادرات  امکان حضور در میان صادر کنندگان برتر را نداشته باشد چراکه این موضوع ضربه ای به هویت اقتصادی و صادراتی استان و کشور است.