رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در سال جاری از حدود ۹۰ طرح تحقیقاتی انجام شده در مراکز و موسسه های تحقیقات کشاورزی این استان، ۲۰ طرح پس از پایش مجدد و در قالب عقد قرارداد با بهره بردارها به مرحله اجرا رسید.
به گزارش صنعت تبریز به نقل ازایرنا ، ‘ کریم مهری’ روز دوشنبه درآیین تجلیل از پژوهشگرهای برتر مراکز و موسسه های تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: با وجود محدودیت ها، پژوهش های کشاورزی در مراکز و موسسه های تحقیقاتی آذربایجان شرقی افق روشنی پیش روی بخش کشاورزی این استان قرار می دهد.
وی با اشاره به اینکه بخش صنعت کشور هم ردیف با بخش کشاورزی توسعه نیافته است، گفت: انجام پژوهش های کشاورزی برای کاهش قیمت تمام شده محصولات از طریق مکانیزه سازی این بخش ضروری است.
وی به عدم ورود بذور، سموم و ادوات جدید به بخش کشاورزی قبل از سپری کردن مراحل ارزیابی و بومی سازی در مراکز تحقیقات کشاورزی تاکید کرد و افزود: امسال توزیع کننده ها سموم ملزم به دریافت مجوز از جهاد کشاورزی و برخورداری از کادر فنی شدند.
وی گفت: این توزیع کننده ها حق توزیع هر نوع کود را نخواهند داشت و سموم دارای مجوز از مراکز حفظ نبادات کشور قابل عرضه خواهند بود.
وی افزود: پژوهش نقش اساسی در توسعه ایفا می کند و افزایش اعتبارات پژوهشی به ویژه در بخش کشاورزی نیازمند توجه مسئولان است.
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به افزایش سهم پژوهش از اعتبارات دستگاه های اجرایی در پی ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: طبق آیین نامه اجرایی قانون بودجه، نیم درصد از اعتبارات دستگاه های اجرایی در بخش پژوهش هزینه می شود که بخش اعظمی از آن نیز مربوط به هزینه های جاری است.
درآذربایجان شرقی چهار مرکز تحقیقاتی شامل ‘ مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان’، ‘ مرکز تحقیقات دیم گندم کشور’، ‘ مرکز تحقیقات سرم سازی ‘ و ‘ مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی استان ‘ پتانسیل بزرگ در بخش پژوهش های کشاورزی به شمار می رود؛ علاوه بر این مراکز تحقیقاتی هفت ایستگاه تحقیقاتی نیز در رابطه با دام، ماکیان و سیفی جات این استان فعالیت های علمی و پژوهشی دارند.