در حالی که بنا به اعلام استاندار آذربایجان شرقی در سالجاری ۸۲ سفر هیئت خارجی به استان صورت گرفته اما ره آورد این سفرها به استان و میزان سرمایه گذاری این هیائت های خارجی در استان چه بوده است؟

به گزارش صنعت تبریز ، اسماعیل جبارزاده ، استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه سال ۹۵ سال شکوفایی اقتصادی در بخش‌های تولیدی است، اعلام کرد: سفر ۹۳ هیات خارجی به استان در ۲ سال گذشته نشانگر چشم‌انداز روشن اقتصادی ایران و به تبع آن استان است. اسماعیل جبارزاده با اشاره به اجرای برجام ادامه داد: در آستانه شروع فصل جدیدی از تاریخ انقلاب قرار داریم فصلی که می‌توان از آن به‌عنوان دوره سازندگی دوم نام برد. وی گفت: پس از سال‌ها تحریم و محدودیت‌هایی که برای اقتصاد، صنعت و تولید ایران ایجاد شد، اکنون با عزم ملی و روحیه انقلابی و جهادی مردم، دولتمردان و همه افرادی که دل در گروی نظام و انقلاب دارند وارد این مرحله می‌شویم. استاندار آذربایجان شرقی افزود: باید آنگونه که شایسته است کشور را بازسازی و بخش‌های مختلف را از نو بسازیم تا مردم از امکانات رفاهی، شغل و زندگی بهتر بهره‌مند شوند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه دیدار با سفرا و هیات‌های خارجی را از اقدامات ارزشمند دیگری دانست که در استان از سال گذشته آغاز شده و گفت: در این مدت با تمام سفرای کشورهایی که به‌عنوان کشور هدف برای آذربایجان شرقی تعیین شده‌اند، دیدار و گفت‌وگو شده است.

وی تعداد سفر هیات‌های خارجی به استان را ۹۳ مورد برشمرد و گفت: از این تعداد ۸۲ مورد در سال جاری رخ داد که نتایج این دیدارها جذب سرمایه‌گذاری در استان است.

جبارزاده با بیان اینکه تاکنون ده‌ها مورد جذب سرمایه خارجی در استان انجام شده است، اظهار کرد: از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان به ایجاد نیروگاه‌های برق ۳۴۰۰ مگاوات با بهره‌گیری از آخرین فناوری از سوی یک شرکت بلژیکی در شهرستان‌های میانه، اهر، تبریز، بناب و سراب اشاره کرد.

وی دیگر سرمایه‌گذاری کلان در استان که از سوی شرکت‌های خارجی صورت گرفته را مربوط به طرح ساخت اتوبان تبریز- مرند- بازرگان دانست و گفت: بین استان‌ها رتبه نخست را در بحث جذب سرمایه مستقیم خارجی به کشور داریم. استاندار آذربایجان شرقی افزود: علاقه‌مندیم که بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها با مشارکت بخش خصوصی صورت گیرد مگر در مواردی که بخش خصوصی توان ورود یا انگیزه کافی وجود نداشته باشد.

مقدمات دو مورد سرمایه گذاری خارجی در استان بنا به اذعان استاندار آذربایجان شرقی مربوط به سال گذشته بوده و بنا بر اعلام مسئولان کشوری هنوز مراحل آغازین این سرمایه گذاریها نیز صورت نگرفته است.

علاوه بر این دو مورد سرمایه گذاری مذکور نیز توسط دو کشور خارجی بوده و سهم بقیه کشورهایی که تبریز میزبان آنها بوده مانند هلند ، چین ، روسیه ، ویتنام و چندین کشور دیگر در سرمایه گذاریها مشخص نیست.

تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی تبریز و جمعی از فعالان اقتصادی و اساتید دانشگاهی معتقدند نتوانسته ایم از این ظرفیت سرمایه گذاران خارجی در استان طی سالجاری بهره مند شویم و حداکثر یک سفر عادی و تفریحی از سوی شرکتهای خارجی صورت گرفته است.

نکته حائز اهمیت دیگر عدم توان معرفی فرصتها و نیز برگزاری نشستهای تخصصهای میان تجار خارجی و داخلی برای عملیاتی کردن این سفرها می باشد.

اعتماد سازی برای تجار خارجی ، فراهم کردن بازارهای هدف برای اجناس ایرانی و معرفی زمینه های سرمایه گذاری از دیگر موضوعاتی است که سفر هیاتهای خارجی نتوانسته به آنها پاسخ کافی بدهد.