معاون هماهنگی امور برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: مطالعات آمایش محور اصلی در تدوین برنامه ششم توسعه است که به یقین توجه به این برنامه می‌تواند زمینه اجرای درست و صحیح برنامه‌ریزی‌ها را فراهم بیاورد.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از فارس،ابراهیم عبدالحسین‌نیا اظهار کرد: طرح آمایش که در حقیقت بر محوریت کنش متقابل انسانی، محیطی و ایجاد نظام سرزمینی، شناسایی استعدادهای انسانی در چارچوب رعایت اصول، افزایش کارآیی،‌ بازدهی اقتصادی، رفع بسیاری از مشکلات نظیر فقر و نداری، توازن‌بخشی به اهداف و برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای با بها دادن به حفظ شاخصه‌های محیط زیست و رویکرد سیاست متوازن توسعه منطقه‌ای تهیه شده در حقیقت منطبق بر اهداف و چشم‌انداز و در قالب نظام یکپارچه سرزمینی تهیه و تدارک دیده شده است.

وی تصریح کرد: طرح آمایش استان اردبیل که بعد از تشکیل ۲۴ جلسه و انجام مطالعات دقیق در سال ۹۰ به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان رسیده در ۲۴ مجلد با شرح خدمات مشخص تهیه و تدارک دیده شده و در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: بعد از تصویب نهایی طرح مطالعاتی آمایش این برنامه در اختیار سازمان‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها و فعالان بخش خصوصی قرار گرفته تا بر همین محوریت برنامه‌ریزی‌ها به انجام برسد.

عبدالحسین‌نیا افزود: ما در استان اردبیل در حال تهیه برنامه ششم توسعه هستیم و قطعاً از این سند بالادستی بیشترین و بهترین استفاده را می‌کنیم که با تاکیدات رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از این سند در تهیه برنامه ششم توسعه استان طرح‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اولویت‌بندی‌ها استفاده می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ما در تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه حتی از برنامه زمانبندی کشوری جلوتر هستیم و امیدواریم با محوریت توسعه استان این برنامه هر چه سریع‌تر تهیه و تدوین شود.

عبدالحسین‌نیا اضافه کرد: محورهای تحلیل وضعیت استان از منابع انسانی گرفته تا منابع زیستی، توجه به اراضی و پوشش گیاهی، منابع آب سطحی و زیرزمینی، تحلیل وضعیت اجتماعی و فرهنگی،‌ نظام شهری، روستایی و عشایری و وضعیت فرهنگی و سرمایه‌های اجتماعی مورد توجه است.

وی ادامه داد: در سند آمایش به ویژگی‌های اقتصادی و جمعیتی استان، تحلیل فعالیت‌های معدنی، کشاورزی و خدمات، تأسیسات زیربنایی، تحلیل اقتصاد کلان استان در پنج سال گذشته، سکونت‌گاه‌ها و ملاحظات امنیتی، دفاعی توجهی جدی شده است.

عبدالحسین‌نیا گفت: برنامه طرح آمایش در حقیقت برنامه راهبردی ما در رسیدن به افق توسعه استان است که سال ۹۰ مصوب شده و بر همین اساس اولویت اجرای پروژه‌ها نیز تعیین شده است.

معاون هماهنگی امور برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل افزود: ما در طرح آمایش پیشنهادات خودمان را برای اجرای پروژه‌هایی همچون راه مشگین‌شهر ـ اردبیل ـ پارس‌آباد، مشگین‌شهر ـ اهر، توسعه راه‌های مواصلاتی جنوب استان و اتصال به شمال کشور، تکمیل راه آهن، تجهیز فرودگاه اردبیل و پارس‌آباد، تأمین زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری اطلاعات، تکمیل پایاب سد خداآفرین، عمارت، سد احمدبیگلو، تأمین زیرساخت‌های توسعه برق استان و توجه به انرژی‌های نو و همچنین ارتقا شرایط شهرک‌ها و نواحی صنعتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در سند آمایشی استان ارتقا کیفی گمرک بیله‌سوار، بها دادن به راه‌اندازی پارک علم و فناوری، مطالعات معدنی در برداشت ذخایر شناسایی شده، توجه به ساخت هتل‌های پنج ستاره با حمایت و جذب سرمایه‌گذاران و تشکیل سه شرکت تور گردانی به همراه دیگر طرح‌های مصوب و اولویت‌دار مورد توجه است.

عبدالحسین‌نیا بیان کرد:‌ این سند به عنوان سند بالادستی در تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه استان اردبیل مورد توجه است و سعی و تلاشمان بر این است تا با به روز کردن اطلاعات با همکاری سایر دستگاه‌ها بتوانیم از این توان و ظرفیت بیشتر و بهتر استفاده کنیم.