ماده معدنی نفلین سینیت بیش از ۵۰درصد از ذخایر معدنی استان آذرباجان‌شرقی را تشکیل داده است.
به گزارش صنعت تبریز به نقل ازایسنا، اکتشافات انجام شده در منطقه آذربایجان‌شرقی نشان می‌دهد از کل ۹ میلیارد و ۴۴۴ میلیون تن ذخایر معدنی این استان، پنج میلیارد و ۳۵۰ میلیون تن -معادل ۵۶ درصد از کل ذخایر این منطقه است – به نفلین سینیت اختصاص دارد. ماده معدنی که در نهایت با تبدیل‌شدن به پودر آلومینا، تکیه‌گاه رشد صنعت آلومینیوم ایران خواهد شد.

ایران به سبب اینکه طبق اکتشافات انجام شده، ذخایر قابل توجهی از بوکسیت برای تولید آلومینا در اختیار ندارد،‌ تولید آلومینا از نفلین سینیت را توسط ایمیدرو در دستور کار قرار داده است و در حال حاضر این سازمان طرح ۲۰۰هزار تنی تولید آلومینا از نفلین (در شهرستان سراب) را در آستانه برگزاری مناقصه برای شناخت پیمانکار در دست اجرا دارد.

استان آذربایجان‌شرقی در عین حال پس از نفلین سینیت،‌ از ذخایر میلیارد تنی مس برخوردار است به طوری که میزان ذخیره این ماده معدنی در این منطقه به ۲٫۲ میلیارد تن می‌رسد.

سومین ذخایر ماده معدنی استان به سنگ‌آهک و شِیل اختصاص دارد. به طوری که میزان ذخایر این ماده از ۸۰۳ میلیون تن نیز عبور می‌کند.

اکتشافات انجام شده در آذربایجان‌شرقی همچنین از ذخایر ۴۵۰ میلیو تنی سنگ‌های ساختمانی خبر می‌دهد. در این استان ذخایر قابل توجه موادمعدنی دیگر همچون سنگ‌آهن،‌ کائولن،‌ فلدسپات،‌ سنگ تزئینی،‌ سنگ چینی،‌ خاک‌های صنعتی و … وجود دارد.