رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان گفت: برخی موانع در دو سال اخیر در روابط دو کشور حل شده که در ۱۰ سال اخیر در مورد این مسائل نمی‌توانستیم مذاکره کرده و آنها را حل کنیم.
محمود واعظی امشب در نشست مشترک تجاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بر اراده مسئولان عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با جمهوری آذربایجان تأکید کرد.
وی با بیان اینکه امروز سطح روابط میان دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در عالی‌ترین سطح از زمان استقلال جمهوری آذربایجان است، اظهار داشت: برخی موانع در دو سال اخیر در روابط دو کشور حل شده که در ۱۰ سال اخیر در مورد این مسائل نمی‌توانستیم مذاکره کرده و آنها را حل کنیم.
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان بیان کرد: موفقیت‌های بسیاری در مدت دو سال اخیر به دست آورده‌ایم و حل مشکلات پیچیده‌ای صورت گرفته و امروز انگیزه زیادی وجود دارد تا روابط توسعه یابد.
واعظی عنوان کرد: امروز وزاری دو کشور در تبریز حضور دارند تا مشکلات را در سطح عملی بررسی کرده و مرتفع کنیم و در این میان تلاش داریم تا در عمل توسعه تجارت را به صورت عملی بررسی و مرتفع کنیم.
وی تبیین کرد: اگر جمهوری آذربایجان و آذربایجان‌شرقی بتوانند توسعه روابط پیدا کنند امیدوار خواهیم بود تا روابط دو کشور نیز افزایش یابد.
وزیر فناوری و ارتباطات افزود: سیاست مسئولان عالی جمهوری اسلامی ایران این است که استان‌ها بخشی از روابط با کشورهای دیگر همسایه را بر عهده گیرند و در این میان آذربایجان‌شرقی ظرفیت‌های تجاری خاصی دارد که می‌تواند موثر شود.
واعظی اضافه کرد: دولت نقش نظارت، هدایت و رفع موانع را بر عهده دارد و در اصول اقتصاد مقاومتی سپردن کارها به خود مردم در اولویت قرار دارد و همه امور باید در دست بخش خصوصی باشد و در مدت یک سال اخیر بسیاری از موانع را در توسعه روابط را برطرف کنیم.

فعال شدن بانک ملی در باکو

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان اظهار داشت: یکی از مشکلات بزرگ مربوط به بانک است و در این میان پیمان پولی مورد توجه قرار دارد و تفاهم کردیم که بانک ملی در باکو فعال بوده و مشکلات گمرکی برطرف شده و در زمینه حمل و نقل نیز مسائل حل شود و علاوه بر آن مسائل مربوط به روادید و ویزا را نیز بررسی و حل می کنیم.
واعظی گفت: مطمئن باشید که در صدد حل مشکلات تجار دو کشور هستیم و می‌خواهیم تجار و سرمایه‌گذاران آذربایجانی به صورت مطمئن در این کشور سرمایه‌گذاری کند و سرمایه‌های تجار آذربایجانی توسط دولت ایران تضمین می‌شود.
وی توضیح داد: تبریز می‌تواند آغازی خوب برای همکاری‌های عالی تجاری و صنعتی برای دو کشور باشد و امشب می‌تواند مقدمه‌ای برای شروع روابط و سرمایه‌گذاری‌ها باشد.

احداث هتل توسط سرمایه‌گذاران جمهوری آذربایجان در تبریز

وزیر ارتباطات و فناوری پیشنهاد کرد: احداث هتل توسط سرمایه‌گذاران جمهوری آذربایجان در تبریز می تواند شروعی خوب باشد و همچنین پیشنهاد می‌کنم تا در چند ماه آینده هیئت عالی اقتصادی و تجاری بخش خصوصی از این استان به جمهوری آذربایجان به ریاست استاندار آذربایجان‌شرقی سفر کند.