معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید بخشی نگری‌ها حذف شده است، گفت: سعی می‌کنیم عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، سعید شبستری، در نشست کار گروه توسعه فناوری‌های نو تبریز با بیان نقش مراکز دانش بنیان در رشد و توسعه اقتصادی کشور، اظهار داشت: بحث توسعه فناوری از اولویت های استانداری آذربایجان شرقی قرار گرفته است و در راستای تحقق آن، منطقه ویژه علم و فناوری ایجاد شده است.

وی افزود: بالاترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در استان آذربایجان‌شرقی بالغ بر ۷ میلیارد دلار انجام شده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: تحقیقات بنیادی باید به سوی کاربردی شدن و حل مشکلات سلامت جامعه حرکت کند و نهایتا با تولید محصولات بنیادی دانش، پژوهش را به سمت تولید ثروت سوق دهیم.

شبستری با اشاره به اینکه باید از وابستگی خود به درآمد نفتی کم کنیم، ادامه داد: باید فاصله خود را از کشورهای دیگر در حوزه فناوری کم کنیم که پیشرفت در حوزه تحقیقات سلول های بنیادی پیشرفت سریع تری را در این زمینه از آن کشور خواهد کرد.

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاران را باید برای ورود به بخش تجاری سازی محصولات حاصل از تحقیقات سلول های بنیادی هدایت و ترغیب نماییم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در کار گروه توسعه فناوری‌های نو تبریز گفت: متاسفانه در ایران دانشگاه نسل سوم فناور محور به معنای واقعی نداریم.

امیر علی حمیدیه خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌های ما متاسفانه قوانین به گونه‌ای تنظیم شده است که اساتید به سمت پژوهش محور بودن حرکت کرده‌اند، باید بازنگری جدی در قوانین ارتقای اساتید دانشگاهی بر اساس تولید فناوری انجام شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های ما فقط مقاله‌پرور شده‌اند و راه حل رفع این مشکل این است که دانشگاه‌ها با علم خود برای تولید ثروت حرکت کنند.

حمیدیه با بیان اینکه تبریز نقاط قوت زیادی نسبت به سایر مناطق کشور دارا است، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی در حوزه سلول های بنیادی گیاهی و هم چنین دارو و سلول‌های بنیادی ظرفیت زیادی دارد و تا کنون نیز فعالیت‌های شاخصی انجام داده و در کشور پیشتاز است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با مشاهده فضای موجود در میان مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بسیار امیدوار شدم چرا که اینجا اولین دانشگاهی است که قصد ایجاد “سیلیکون ولی” را برای اولین بار در ایران دارند و این بسیار ارزشمند است.