هرکسی از ظن خود شد یارمن

در حالی که فرصت تبلیغات انتخاباتی برای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به پایان رسیده بازار داغ بحث و گفتگو در مورد اصلی ترین نفرات برنده در انتخابات درمحافل مختلف جریان دارد.

به گزارش صنعت تبریز ، از چند روز قبل نظر سنجیهای مختلفی منتشر می شد که به صورت جالبی با عقاید و نظریات سیاسی افراد منتشر کننده مطابقت دارد.

گروه های وابسته به اصولگرایان و اصلاح طلبان لیستهای خود را در قالب نظر سنجی منتشر می کنند و جریانهای مستقل نیز  با استفاده از رسانه هایی که در اختیار دارند این نظر سنجیها را در فضای مجازی منتشر می کنند.

از سویی دیگر برخی پایگاه های خبری و نیز افکار سنجیهای دانشجویی نیز اقدام به انتشار نظر سنجیهایی می کنند که با همدیگر تفاوت زیادی دارد و بیشتر حاصل فضای ذهنی افراد و جریانهای خاصی است.

اوج بی اعتمادی به این نظر سازیها در حالی رخ می دهد که برخی افراد کاملا ناشناخته در این گروه ها جای می گیرد.

اما چرا نظر سنجیهای انتخاباتی صورت گرفته در حوزه کشوری و حتی استانی و شهرستانی قربب به واقعیت نیست؟

واقعیت این است که حتی اگر نظر سنجیها درست و واقعی صورت گیرد نیز میزان اعتماد به آنها نمی تواند چندان درست باشد چرا که جامعه هدف و جامعه آماری در این نظر سنیجیها کامل نیست و همه گروه ها در آن مشارکت ندارند.

به عبارت دیگر در یک نظر سنجی فقط عده ای خاص که مخاطبان یک سایت خبری هستند در آن شرکت می کنند و از مردم کوچه و بازار ، مردم عادی و مردم مناطق حاشیه ای سوال نمی شود.