مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: ابتدای سالجاری صندوق حدود ۱۰ هزار تن محصولات کشاورزی شامل سیب زمینی، پیاز و سیب صادر نموده است .
به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان مهندس بشیر جعفری در نشست تشکلهای بخش کشاورزی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان که با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی برگزار شده بود گفت: صندوق حمایت از بخش کشاورزی حدود ۱۵ سال قبل در استان شکل گرفته است که ۵۱ درصد آن غیر دولتی بوده و حدود ۲۵۰ تشکل سهامدار آن می باشد که شامل صنایع جنبی و مکانیزاسیون و کلیه فعالین بخش کشاورزی که به صورت تشکل اند می باشد.
وی ادامه داد: در مورد ۴۹ درصد صندوق که دولتی است، براساس ماده ۱۲ قانون تشکیل جهادکشاورزی فروش هرگونه املاکی در وزارتخانه بعد از واریز در خزانه باید به سرمایه صندوق برگشت یابد این درحالی است که در طی سالهای گذشته چندین بار خلاف این موضوع در استان اتفاق افتاده و سرمایه مذکور به صندوق بازگشت داده نشده است .بر این اساس می توان گفت میزان سرمایه صندوق در شأن استان آذربایجان شرقی نمی باشد.
وی ضمن تقدیر و تشکر از سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت:این سازمان در سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت اوراق در جهت افزایش سرمایه به صندوق توسعه بخش کشاورزی اختصاص داد که این امر صندوق را قادر ساخت تا افزایش سرمایه ای در حدود ۵۰ میلیارد تومان داشته باشد.
وی افزود: اگر تولیدات کشاورزی استان را ۵ میلیون تن در نظر بگیریم، با احتساب کیلویی۴۰ هزار تومان، ارزش تولیدات کشاورزی استان حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که صندوق برای اینکه بتواند از این بخش پشتیبانی لازم را به عمل آورد می بایستی سرمایه ای معادل حداقل ۱۰ درصد این مبلغ را دارا باشد.
مهندس جعفری با بیان اینکه مهمترین موضوعی که وجود دارد این است که در شرایط بحرانی کنونی کمبود نهاده های دامی بخش کشاورزی را در تنگنا قرار داده است افزود: از ابتدای سالجاری صندوق حدود ۱۰ هزار تن محصولات کشاورزی شامل سیب زمینی، پیاز و سیب صادر نموده است و هرگاه مشکلی در بازار این محصولات پیش آمده است صندوق جهت تنظیم بازار به قضیه ورود نموده و با صدور مازاد محصولات به کشورهای همسایه قیمت محصولات را تعدیل نموده است.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته این امر در ارتباط با توزیع شکر و نهاده های دامی نیز صورت پذیرفته است ادامه داد: اما در حال حاضر برای ورود به موضوع نهاده های دامی سرمایه صندوق بسیار اندک بوده و بانک خصوصی این بخش که بانک کشاورزی می باشد توان همراهی و یاری صندوق در این زمینه را نداشته است و در عمکرد ارائه شده آورده شده است که مجمع نمایندگان، وزارتخانه و سازمان و تشکلها بطور کلی در مورد لزوم دریافت خط اعتباری ۱۰۰ میلیارد تومانی متفق اند که متاسفانه تاکنون محقق نگردیده است.
وی افزود: در صورت دریافت این خط اعتباری به یقین می توان گفت امکان وارد کردن نهاده های مورد نیاز استان به طور کامل وجود خواهد داشت و در توزیع این نهاده ها نیز مشکلی وجود نخواهد داشت و تمامی تشکلهای سهامدار صندوق به راحتی خواهند توانست نهاده مورد نیاز خود را از صندوق دریافت نمایند.