نقش رایزن از یک کارمند سفارت به فردی فعال که محل رجوع تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی است، ارتقا یافته است.

به گزارش صنعت تبریز به نقل از سایت صدای اقتصاد،معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت از اعزام رایزنان بازرگانی به ۲۵ کشور دنیا تا پایان آذرماه خبر داده است.

افزایش مبادلات تجاری تنها در قالب سفر هیات‌های خارجی به ایران صورت نمی‌گیرد‏‌، بلکه اعزام هیات‌های اقتصادی ایرانی به بازارهای هدف و همچنین اعزام رایزنان بازرگانی به این کشورها نیز می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی کشورمان با کشورهای دیگر در دوران پساتحریم بگذارد.

پس از سفر بسیاری از هیات‌های اقتصادی اروپایی به کشورمان بعد از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵‏ حالا که با اجرای برجام در کشورمان نیز از سوی مجلس موافقت شده است، ‏‌راه برای سفر هیات‌های اقتصادی ایرانی برای توسعه‌های اقتصادی بازتر از پیش به نظر می‌رسد و در این میان‏، رایزنان بازرگانی می توانند نقشی مهم و اساسی برعهده گیرند و با ارزیابی بازارهای هدف با کسب اطلاعات مناسب و در اختیار قرار دادن آنها فضا را برای حضور بازگانان و فعالان اقتصادی کشور‏‌، آماده کنند که البته این موضوع خود مستلزم رعایت برخی نکات از سوی رایزنان و فعالیت هدفمند آنهاست؛ موضوعی که بارها مورد انتقاد فعالان اقتصادی کشور قرار گرفته است.

اما رئیس سازمان توسعه تجارت اعزام رایزنان بازرگانی اعزام رایزنان ایران به کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا خبر داد و گفت: تا پایان آذر ماه ۲۵ رایزن ایرانی به کشورهای دنیا اعزام می‌شوند.

ولی‌الله افخمی‌راد در حاشیه پنجمین گردهمایی رایزنان بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران گفت: در اروپا هنوز رایزن بازرگانی نداریم و در حال انتخاب آنها به سر می بریم.

به گفته وی، ۴ رایزن در مرحله اعزام به سر می‌برند و ۵ رایزن نیز مراحل مربوط به وزارت امور خارجه و سایر مراحل استصوابی را طی می‌کنند که امیدواریم تا پایان آذر به کشورهای هدف اعزام شوند.

معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت تصریح کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید زیادی بر اعزام رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف دارد و نقش رایزن را از یک کارمند سفارت به فردی فعال که محل رجوع تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی است، ارتقا داده است.

به گفته افخمی راد‏، رایزنان بازرگانی با هدف بررسی مسائل و مشکلات و نیز ارائه راهکارهایی برای توسعه صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای هدف اعزام می‌شوند که تعداد آنها از ۷ کشور در ابتدای دولت یازدهم به ۲۵ کشور تا پایان آذر ماه خواهد رسید.

وی ادامه داد: وزارت صنعت براساس مصوبه هیات وزیران، مجاز است که در ۳۰ کشور دنیا رایزن داشته باشد که البته ما در ۱۰ کشور نیز رایزنان را به صورت نماینده اعزام کرده‌ایم که نمونه آن در چین و عراق است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه شرایط تحریم باعث شده بود که ارتباط تجاری ایران با دنیا قطع شده است، گفت: در این شرایط، بسیاری از رایزنان بازرگانی به ایران بازگشته و محل مأموریت خود را ترک کردند اما از ۱۸ ماه قبل و با آغاز مجدد فعالیت ایران در عرصه‌های اقتصادی و تجاری، بررسی‌هایی برای انتخاب کشورهای مناسب برای اعزام رایزن نیزانجام شد.

به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، متناسب با حجم تجارت ایران با سایر کشورها این رایزنان انتخاب می شوند و البته استراتژی کلی آنها افزودن به حجم تحارت است، چراکه برخی کشورها بنا به دلایلی حجم تجاری بالایی با ایران ندارند و اگر رایزن هم قادر نباشد تغییر اساسی در میزان مبادلات ۲ کشور به وجود آورد، عملا حضور وی چندان مقبول نیست.

وی گفت: اگر رایزنان در کشورهای هدف صادراتی نتوانند به توسعه مبادله کالا و خدمات بردازند و حجم تجارت را افزایش دهند، به مأموریت آنها خاتمه خواهیم داد.

افخمی گفت: با توجه به اینکه هنوز تحریم بانکی پابرجاست، ارزیابی دقیقی نمی توان از میزان و کیفیت عملکرد رایزنان داشت اما به طور قطع بعد از برداشته شدن تحریم‌ها ارزیابی دقیقی از عملکرد آنها انجام خواهد شد.

به گفته معاون وزیر صنعت‏، معدن و تجارت، برخی کشورهای اطراف ایران نیز ۵ برابر ما رایزن بازرگانی دارند و ایران هنوز ۳۰ رایزن خود را اعزام نکرده است.

افخمی تصریح کرد: توقعی که تجار و بازرگانان از رایزنان دارند، این است که حضور در بازارهای هدف شکل عملیاتی‌تر به خود گیرد و به خواسته‌های آنها پاسخ مطلوب داده شود.