نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: خلاء‌های موجود در استاندارد‌های اجباری تجهیزات مرتبط با حوزه‌ی هوای پاک باید رفع و این قانون، اجرایی شود.

به گزارش صنعت خبرلری، معصومه پاشایی درباره موضوع نظارت بر اجرای قانون هوای پاک عنوان کرد: بررسی‌ها و پایش‌های قانون هوای پاک نشان داد که خلاء‌هایی را درحوزه استاندارد داریم.

وی افزود: از دولت گذشته پیگیر بودیم که استاندارد‌های اجباری یکسری از تجهیزات مرتبط با هوای پاک را اخذ کنیم که خوشبختانه در آخرین جلسه شورای عالی استاندارد مصوب شد که تجهیزات معاینه فنی خودرو و نوع آزمون‌ها که تا به امروز استاندارد اجباری نداشته اند، مشمول استاندارد اجباری شود.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس درباره موتور‌های دیزلی گفت: دراین بخش، بحث بر روی تجهیزات پس پالایش و عامل‌های کاهنده اکسید‌های ازت است که عامل اساسی آلودگی هوا هستند که این موارد را ذیل استاندارد‌های اجباری قرار دادیم و درآینده نزدیک اجرا خواهند شد.

وی ادامه داد: مراکز پایش هوا را موظف کردیم که ساز و کارشان براساس استاندارد باشد چرا که خیلی از تجهیزات پایش هوا استاندارد اجباری نداشتند.

پاشایی گفت: کمک کردیم که خودرو‌های فرسوده را با سرعت بیشتری جمع کنیم. ۶۰ درصد از آلودگی شهر‌های بزرگ از جمله تهران به دلیل تردد موتور سیکلت‌های فرسوده است. امیدواریم درقانون اسقاط موتور سیکلت و خودرو‌های فرسوده اولین حرکت این باشد که از طریق وام بلاعوض موتور‌های فرسوده را جهت رفع آلودگی هوا، نوسازی کنیم.

منبع: خبرگزاری صداوسیما