واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی که فعال نبودند پروانه فعالیت‌شان باطل نشده و تنها تعلیق شده‌اند
به گزارش صنعت تبریز ، حسین نجاتی صبح امروز در همایش هم‌اندیشی مدیران صنایع غذایی بهداشتی و دارویی آذربایجان‌شرقی با مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پایش سال ۹۲ از واحدهای صنعتی استان اشاره کرد و اظهار داشت: براساس این پایش واحدهایی که فعال نبودند پروانه فعالیت‌شان باطل نشده و تنها تعلیق شده‌اند که برخی از این واحدها نیز در حال حاضر درخواست ادامه کار و خروج از حالت تعلیق کرده‌اند.

وی بیان کرد: بعد از پایش ۶۶۰ واحد صنایع غذایی و آشامیدنی در استان شناسایی شدند و واحدهای دارویی استان که در کشور قطب هستند به حد دانش بنیانی رسیدند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: ۱۴ درصد کل واحدهای صنعتی استان را واحدهای صنایع غذایی تشکیل می‌دهند.

وی اظهار داشت: از نظر تعداد واحدها نیز در کشور مقام سوم را داریم و از نظر اشتغال نیز رتبه دوم داریم و در زمینه سرمایه‌گذاری نیز مقام دوم را به خود اختصاص داده‌ایم.

نجاتی یادآور شد: اگر ۲۰۰ واحد در حال توسعه استان با ۶۷۰ میلیارد تومان به کار بیافتند بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر به جمع شاغلان این بخش افزوده می‌شوند.

وی تاکید کرد: ۴۰ درصد صادرات شیرینی و شکلات کشور را به خود اختصاص داده‌ایم و بعد از استان تهران در زمینه واحدهای صادراتی نمونه و ملی قرار داریم.

نجاتی خاطرنشان کرد: ۷ واحد صنعتی به عنوان نمونه ملی شناخته شده‌اند که از سوی مسئولان کشور تجلیل شدند.

وی بیان کرد: برنامه پایش در زمینه تدوین سند راهبردی صنعت معدن و تجارت در کشور تدوین شده و ما نیز در داخل استان برش استانی را نوشتیم.

نجاتی افزود: در این برنامه راهبردی ۱۲ گروه صنعتی به عنوان صنایع پیشگام انتخاب شدند که صنایع غذایی یکی از این صنایع است که این صنایع در زمینه اشتغال و توسعه استان نقش مهمی دارند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: برای بهسازی و نوسازی صنایع غذایی استان و نیز تنوع محصولات غذایی همت گذاشته می‌شود و تلاش داریم تا این واحدها در شرایط پساتحریم ایفای نقش کنند.

وی گفت: صنایع غذایی استان ۳۰۰ هزار تن ظرفیت دارد و هدف‌گذاری در این زمینه تا سال ۱۴۰۴ به یک میلیون تن خواهد رسید تا بتوانیم جوابگوی صادرات یک میلیارد دلاری باشیم.

نجاتی افزود: اعطای تسهیلات با سود ۲۴ درصدی دردی را از واحدهای صنعتی درمان نمی‌کند و در حال حاضر در تمام دنیا نرخ ترجیهی برای صنایع غذایی در نظر گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: واحدهای تولیدی با این درصد سود نمی‌توانند بهسازی و نوسازی کنند و از مدیران دولتی و نمایندگان می‌خواهیم حمایت و همراهی کنند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در مرحله حساس تولید، اشتغال و ارزش افزوده قرار داریم و اگر همه با هم همراه و همگام نباشیم نخواهیم توانست به نقطه مطلوب برسیم.