رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: این استان به عنوان استانی سراسر فرصت، متکی به تولیدات بخش خصوصی بوده که می‌توانیم با تکمیل زنجیره‌ها و تقویت آن‌ها و کنسرسیوم‌های صادراتی برند و نشان تجاری خود را در جهان مطرح کنیم.

صابر پرنیان در بیست و ششمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز با بیان اینکه  ارزش هر تن کالای صادراتی کشور در سال گذشته افزون بر ۳۹۴ دلار بود که این آمار در استان آذربایجان شرقی تا ۵۸۸ دلار است، اظهار کرد: این امر نشانگر بیشتر بودن ارزش صادراتی کالاهای صادراتی استان در مقایسه با کالای صادراتی کشور است.

وی افزود: همچنین طی هفت ماهه سالجاری، ارزش هر تن کالای صادراتی در کشور ۴۶۱ دلار و در استان ۶۰۳ دلار می‌باشد.

وی با اشاره به فعالیت ۳۳۰ صادرکننده در استان، گفت: درحال حاضر یک هزار و ۹۲۰ فقره کارت بازرگانی در استان صادر شده است.

پرنیان با بیان اینکه نسبت صادرات به واردات هم قبل از انقلاب و هم بعد از آن منفی بوده است، افزود: در هفت ماهه نخست سال جاری، در دو بخش صنعتی و صنایع معدنی به تربیت ۱۰ و ۲۵ درصد رشد داشتیم؛ درحالی‌که در بخش پتروشیمی ۳۴ درصد و منابع غذایی ۲۱ درصد کاهش صادرات داشتیم.

وی میزان ارزش افزوده در کشور را طی هفت ماهه سال جاری، ۴۶۱ دلار عنوان کرد و گفت: این رقم در آذربایجان شرقی ۶۰۳ دلار بوده که در مقایسه با آمار کشوری در جایگاه خوبی قرار گرفتیم.

پرنیان با اشاره به کاهش واردات مواد غذایی، افرود: در حال حاضر واردات ما به سمت کالاهای واسطه‌ای، مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات سوق یافته است.

وی توضیح داد: تراز تجاری کشور در سال گذشته،  حدود منفی چهار میلیارد دلار بوده است که این رقم در هفت ماهه سالجاری به منفی دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است؛ با این حال با توجه به رشد صادرات، پیش بینی می‌شود تراز تجاری صادرات غیرنفتی در نیمه دوم سال جاری مثبت شود.

پرنیان گفت: برای سال ۱۴۰۴ صادرات ۷۵ میلیارد دلاری پیش بینی می‌شود که مردم تبریز همواره نقش بی بدیلی در توسعه صادرات داشته‌اند .

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: درحال حاضر درحال حرکت از تولیدات منابع محور به سمت و سوی محصولات دانش محور هستیم؛ چراکه آذربایجان شرقی به سمت تجارت خارجی سوق برداشته است که برگزاری ۲۴ رویداد تجاری خارجی طی ۱۱ ماه گذشته نشانگر این امر است.

وی با بیان اینکه نیازمند ادبیات مشترک در حوزه صادرات هستیم، افزود: این موضوع در حوزه تولید شکل گرفته و باید در حوزه صادرات نیز عملیاتی شود تا به سیاستگذاری و ریل گذاری واحدی دست یابیم.

پرنیان با اشاره به اینکه حذف برندینگ در حوزه صادرات یک عقب گرد به گذشته است، گفت: ما در حوزه لجستیک دارای مشکلاتی از جمله نبود زیرساخت‌های گمرکی، نبود زیرساخت‌های فیزیکی و نرم افزاری صادرات و مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول و رفع تهعد ارزی هستیم.