در حالی که مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان‌شرقی از تعطیلی و پلمپ واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی غیر استاندارد در آذربایجان شرقی خبر می دهد که بخش قابل توجهی از این واحدها قبلا به علت عدم فروش مصالح و نبود رونق بازار تعطیل شده اند.
ساسان فرشی‌حق‌رو در جلسه شورای فنی آذربایجان‌شرقی عدم هماهنگی دستگاه‌های عمرانی و کیفی‌سنجی در آذربایجان‌شرقی را موجب کاهش کیفیت پروژه‌های عمرانی در استان دانست.

وی با اشاره به نمای کلی مصالح ساختمانی در آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۲۰ مورد بازرسی از آزمایشگاه‌ها و مراکز تولیدی مصالح ساختمانی انجام شده و بیش از ۲۰۰ مورد نمونه‌برداری از مراکز تولیدی مصالح ساختمانی انجام شده است.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: برخی واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی نه تنها استاندارد ندارند بلکه پروانه فعالیت نیز ندارند و ۲۲۰ واحد تنها پروانه کسب دارند و استاندارد ندارند و ۹۷ واحد تولید مصالح ساختمانی در استان حتی پروانه بهره‌برداری نیز ندارند.

وی عنوان کرد: در شورای استاندارد آذربایجان‌شرقی مصوب شده تا هر واحدی که پروانه فعالیت دریافت می‌کنند به اداره کل استاندارد ارجاع داده شوند تا پروانه استاندارد نیز دریافت کنند.

فرشی‌ با انتقاد از عدم همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی در آذربایجان‌شرقی در زمینه بررسی صلاحیت شرکت‌های فعال در مصالح ساختمانی گفت: ۲۳ واحد متخلف پلمب شده‌اند و ۳۱۷ واحد غیرمجاز نیز شناسایی شده‌اند که باید برای پلمب آنان اقدام شود.

این اظهارات مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی آذربایجان‌شرقی در حالی بیان می شود که امیر طائری یکی از مدیران واحدهای تولید مصالح ساختمانی از تعطیلی واحد خود و برخی از واحدهای دیگر تازه تاسیس و قدیمی به علت رکود بازار و نبود فروش خبرمی دهد.
وی می گوید: کارخانه جدیدی راه اندازی کرده بودیم که به علت نبود فروش تعطیل شده و سود دهی ندارد و حال اگر اداره استاندارد به هر دلیلی مراجعه کند با در بسته روبرو خواهد شد.
در سالهای اخیر رکود فراگیرد مسکن گریبانگیر واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی را گرفته و به نظر می رسد اقدامات مدیران دولتی باید محرک تولید بیشتر باشد نه مانعی برای تولید حداقلی این واحدها و البته در این میان نبود فروش کافی نیز دلیلی بر تولید غیر استاندارد نیز نباید باشد.