به مستند وبسایت منسوب به ژائله ، ۲۳۰۰ هکتار از اراضی مجاور دریاچه ارومیه به کشت گوجه فرنگی و برخی محصولات دیگر تعلق گرفته است، به قولی دیگر این میزان ۴۰۰۰ هکتار می باشد.

به گزارش صنعت خبرلری وجود کشت و صنعت عظیم  متعلق به یونس ژائله  در مجاورت دریاچه و حوضه آبریز آن  وتامین آب این منطقه عظیم کشاورزی از چاه های اطراف قطعا تاثیر مرگباری در اکوسیستم دریاچه و حیات آن داشته و خواهد داشت.

در اشتغالزایی هزاران نفری این شرکت در منطقه شکی وجود ندارد، ولی اشتغال نباید به بهای نابودی دریاچه و به تبع آن بیماری چند میلیون ساکن منطقه تمام شود.

بر اساس آمار موجود وزارت جهاد کشاورزی مصرف آب هر هکتار مزرعه گوجه فرنگی ۴ تا ۶ هزار مترمکعب است.با این اوصاف شرکت آقای رییس حداقل ۱۰ میلیون مترمکعب در سال آب مصرف میکند که در مقایسه با نیازآبی سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعبی برای حفظ دریاچه میتوان دریافت که این شرکت به تنهایی ۵ درصد نیاز آبی آن را صرف می کند.

در حالی که میشود این سرمایه گذاری را در مناطق پرآب و خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه مانند خداآفرین، کلیبر و … هم احداث کرد.

مسئولان آب منطقه ای و جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی باید پاسخگوی این مسئله و ابهام افکار عمومی در تاثیر این شرکت در خشکی دریاچه ارومیه باشند.