به گزارش صنعت خبرلری،
در حالی که مسئولان دولتی و بانکی معتقدند حمایت لازم از صنعت استان را انجام می دهند اما بخش تولید معتقد است راه تولید و دریافت تسهیلات هموار نیست.
بنابر اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی۲۷ درصد واحدهای صنعتی این استان غیر فعال است و از ‌یک‌ هزار و ۳۷۸ واحد به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی یک‌ هزار و سه واحد فعال است.بیشتر واحدهای فعال آذربایجان‌غربی در زمینه صنایع غذایی و کانی‌های غیرفلزی در زمینی به مساحت ۴۷۲ هکتار به بهره ‌برداری رسیده و برای راه‌اندازی آنها ۱۹ هزار و ۲۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.حدود ۲۴ هزار نفردر شهرک ها و نواحی صنعتی این استان مشغول به کار هستند که با احتساب اشتغال غیر مستقیم بیش از ۱۰۰ هزار نفر در حوزه صنعت استان فعالیت می کنند. اما با اینحال حدود یک سوم این ظرفیت بزرگ غیر فعال است که اصلی ترین مشکل غیر فعال بودن این بخش کمبود منابع مالی است. در این بین بانکها نقش مهمی در تامین منابع مالی صنایع به عهده دارند اما فعالان بخش صنعت معتقدند بانکها همراهی لازم را در حمایت از تولید ندارند.
پیچ و خم های اداری در مسیر تولید
حامد عطایی از سرمایه گذاران استان است که شرایط سرمایه گذاری دراستان را چندان مناسب نمی داند و معتقد است: در برخی استانهای مرکزی کشور حمایت بهتری از سرمایه گذاران صورت می گیرد.
وی بیان می کند: در حالی که عده ای کشورهای خارجی را بهشت سرمایه گذاران معرفی می کنند اما به اعتقاد من در داخل ایران هم تفاوتهایی میان استانها در حمایت از سرمایه گذاران وجود دارد و در برخی استانها از جمله آذربایجان غربی حمایتها عملی و راه بردی نیست.
وی که در زمینه تولید گیاهان دارویی سرمایه گذاری کرده است، خاطر نشان می کند: با کمی حمایت می توانم یکی از بزرگترین کارخانه داروهای گیاهی کشور را در استان راه اندازی کنم اما چندین ماه است که برای دریافت مجوزهای لازم و توسعه واحد خود با مشکل مواجه هستم و باید به ادارت متعددی مراجعه کنم که واقعا زمان بر است.
مسیر نامناسب اعطای تسهیلات
خلیل جهدی ، از مدیران واحدهای صنعتی بخش خصوصی است که تمایلی به دریافت تسهیلات بانکی با وجود مشکلات مالی و کمبود سرمایه درگردش شرکتش دارد.وی با بیان اینکه بانکها در زمینه اعطای وام مسیر درستی طی نمی کنند، می گوید: دهها امضاء قبل گرفتن وام از متقاضی گرفته می شود که تعهدات سنگین وغیر قابل برگشتی را به وام گیرنده تحمیل می کند که می تواند کل سرمایه وی را به خطر بیاندازد.
وی خاطر نشان می کند: یکی از شرایطی که برخی بانکها تحمیل می کنند قیمت گذاری ملک تضمینی توسط کارشناسان بانکها است که منطقی نبوده و بانک به علت ذی نفع بودن نمی تواند قیمت گذاری را انجام دهد وباید کارشناس ثالثی که مورد تائید کانون کارشناسان دادگستری است این کار را انجام دهد اما در قرار داد وام مرجع تشخیص و قیمت گذاری خود بانک است.
وی عنوان می کند: نرخ تسهیلات بانکی هم بین ۱۸ تا ۲۱ درصد است که عملا برای بخش تولید غیر قابل برگشت است و بانکهای تخصصی هم که نرخ تسهیلات ۱۵ درصدی دارند، شرایط دشوارتری برای پرداخت تسهیلات دارند.
راه اندازی مرکزرسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی می گوید: مرکز شبانه روزی رفع موانع تولید در این استان آبان ماه سال گذشته مرکز شبانه روزی فوریت های رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل، آغاز به کار کرده است.
غلامرضا بابایی با تاکید بر حمایت بانکها از صنایع ادامه می دهد:در سال گذشته ۶٠٢ میلیارد ریال سرمایه به واحدهای صنعتی این استان تزریق و با احیای آنها، این استان رتبه دوم کشور را از این لحاظ به خود اختصاص داده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت صنعتی آذربایجان‌غربی در پاسخ به چرایی غیر فعال بودن ۲۷ درصد واحدهای صنعتی استان یادآور میشود: برخی واحدهای صنعتی راکد مشکل حقوقی و برخی دیگر مشکل سرمایه درگردش دارند که نیاز به بررسی بیشتر است.
ترغیب بخش خصوصی به استفاده از تسهیلات بانکی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی می گوید: بحث مربوط به منابع و مصارف بانکی و پرداخت تسهیلات اعتبارات به طرح‌های تولیدی از موضوعات مهمی به شما می‌رود که همیشه مورد رصد و پیگیری بوده و از بانکها در این زمینه مطالبه گر هستیم.
نادر صادقی ادامه می دهد: بررسی منابع و مصارف بانک ها، میزان تسهیلاتی که بانک ها به واحدهای تولیدی در بخش صنعت و خدمات کشاورزی پرداخت کردند و همچنین تشویق و ترغیب بخش خصوصی به استفاده از این تسهیلات که با بهره کمتر در اختیار آنها قرار می‌گیرد از اولویتهای برنامه های اقتصادی دولت در استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی بیان می کند: برای حمایت بیشتر از طرح های جهش تولید ۳ درصد یارانه دولتی هم تعلق می گیرد و درصد تسهیلات بازهم کمتر میشود که شرایط بهتری برای کار و تولید است و امسال در استان ابلاغ و اجرایی خواهد شد.