صنعت خبرلری ، نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی در معرض آزمونی تاریخی قرار دارند.

در تمام دهه های اخیر اتحاد و هماهنگی نمایندگان مردم هر منطقه در مجلس شورای اسلامی زمینه ساز جذب منابع مالی و جذب سرمایه گذاریهای بزرگ همچنین موجب جلب توجه دولت و مسئولان به آن منطقه بوده است، موضوعی که همواره به عنوان یک چالش و مطالبه ازسوی مردم  وتشکلهای غیر دولتی در آذربایجان شرقی نیز مطرح شده و به اعتقاد مردم همراهی نمایندگان بر موضوعی خاص موجب جهش در جذب منابع به استان می شود.

در حال حاضر نیز آذربایجان شرقی در موضوع استقلال مس سونگون که موافقت آن از سوی مسئولان ارشد نظام از جمله رئیس جمهور صورت گرفته در شرایطی تاریخی قرار دارد و بسیاری از افراد چه در داخل و چه خارج استان سعی دارند تا اولا این موضوع را بی اهمیت جلوه دهند و دوما مانع از تحقق عینی و کامل آن شوند.

این افراد و جریانها که گاه به صورت مافیایی و گاه به صورت جزیره ای و انفرادی عمل می کنند ، دارای نفوذ در مناصب و تشکیلات مختلف هستند و استقلال مس را که منافع زیادی برای مردم استان خواهد داشت، به عنوان مانعی برای منافع خود می دانند.

یکی از بزرگترین منافع استقلال مس در موضوع برگشت منابع مالیاتی به استان محقق می شود و این موضوع برای همه مردم آذربایجان شرقی منفعت مستقیمی دارد چرا که با تحقق واریز منابع مالیاتی مس سونگون به استان از بار مالیاتی تک تک کسبه و صنوف و فعالان تجاری و صنعتی استان کاسته می شود چنانچه امسال به گفته واقفی تحقق بازگشت مالیاتی مس سونگون به استان موجب شده تا افزایش سرانه مالیاتی در استان به نسبت استانهای دیگر زیاد نباشد.

در چنین شرایطی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی باید به صورت هماهنگ و در قالب مجمع نمایندگان استان پیگیر رفع موانع تحقق کامل استقلال مس سونگون و تشکیل شرکت مس آذربایجان بوده و مراحل تصویب کامل قانونی آن را از مراجع ذیصلاح بخواهند.

مردم استان به دقت عملکرد نمایندگان خود در مجلس را درچنین موضوع مهمی رصد می کنند و غفلت و کم کاری در چنین موضوع مهمی را از یاد نخواهند برد.

نمایندگان استان اگر خواهان جلب آرای مردمی در انتخابات پیش روی مجلس هستند بایستی  تمام توان خود را به کار ببندد و از تضعیف جایگاه مس سونگون و استقلال آن پرهیز کرده  واقدامات صورت گرفته را کوچک نشمارند.

همچنین مردم انتظار دارند تا نمایندگان گامی فراتر گذاشته و علاوه بر اتخاذ موضع صریح پیگیری تحقق این مهم را به صورت عملیاتی و عینی از دولت بخواهند که تا پایان عمر مجلس فعلی موضوع استقلال مس و مراحل قانونی آن به صورت کامل به پایان برسد.

 

سید مرتضی احمدپور

روزنامه نگار