پروژه های ناقص ۴ گانه در منطقه آزاد ماکو

پروژه های نیمه تمام حوزه آب و فاضلاب ، راهداری ، حمل و نقل جاده ای و شبکه های اینترنتی منطقه آزاد ماکو را  از رسیدن به اهداف خود بازداشته است.

 

منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده و شامل شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت بوده و بیش از ۲۲۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است. رشد  اقتصادی منطقه در سالهای گذشته موجب شده تا میزان بیکاری در منطقه نسبت به میانگین کشوری روند نزولی داشته باشد و به زیر ۸ درصد هم برسد.

در حال حاضر بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در این منطقه مشغول به کار بوده و بیش از ۶ هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این منطقه مشغول به کار هستند. علاوه بر واحدهای صنعتی، صنوف نیز در این منطقه دارای اتاق بوده و فعالیت دارند و سه اتاق اصناف که هر کدام دارای ۹ اتحادیه صنفی هستند، در حوزه تسهیل و نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی فعالیت دارند.

 اما تمام این موفقیتها در مقایسه با ظرفیت های منطقه  ماکو چندان قابل توجه نیست چرا که این منطقه یکی ازمناطق هفت گانه مهم کشور قلمداد میشود که با توجه به قرار گرفتن در منتهی الیه شمالغرب کشور دروازه ورود به اروپا محسوب میشود داشتن مرز زمینی  با تركيه و نخجوان ،قرارگرفتن در گلوگاه ارتباطی آسیا و اروپا و دسترسی سریع و امن به کل اروپا  ،فاصله اندک منطقه آزاد ماکو از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابوزان در دریای سیاه و دسترسی  اقتصادی تر به بازارهای اروپا از راه زمین ودریا در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس که  موجب شده از این منطقه به عنوان رقیب کانال سوئز در خشکی نام برده شود، لقبی که در تحقق دچار چالش های جدی شده و در ۱۱ سال گذشته این منطقه نتواند آنچنان به اهداف  آرمانی تعیین شده خود برسد.

مشکل آب و فاضلاب

جمال  یحیوی از فعالان صنعتی منطقه است که واحد صنعتی وی ارتباط زیادی با موضوع آب و فاضلاب دارد وی از عدم تکمیل پروژه های آب و فاضلاب در این منطقه گله مند است و می گوید: چند سال است که مسئولان منطقه وعده اتمام این پروژه را می دهند ولی خبری از اتمام آن نیست و تاخیر در اجرای این پروژه که یکی از زیر ساختهای اولیه منطقه است موجب شده تا ماهانه زیانی ۵۰۰ میلیون ریانی را متحمل شده و با تانکر آب رسانی کنیم و فاضلاب را هم با تانکرهای مخصوص به بیابانهای اطراف حمل کنیم.

وی ادامه می دهد: برخی واحدهای کوچکتر هم فاضلاب را در اطراف منطقه رها می کنند که موجب بوی بد در این ناحیه می شود و با توجه به حضور شرکتهای خارجی برای اعتبار وآبروی منطقه مناسب نیست.

لزوم توجه به راه های دسترسی منطقه

محسن شفیعی از فعالان منطقه است که روزانه برای رفت و آمد به منطقه از شهر پلدشت بیش از ۵۰ کیلومتر تردد می کند و وضعیت راه های دسترسی به منطقه را در حد و اندازه یک منطقه آزاد- تجاری نمی داند.

وی که فروشگاه عرضه پوشاک دارد با بیان اینکه وضعیت نامناسب راه های دسترسی ، حضور مشتریان از شهرهای دیگر به ماکو را کم رنگ کرده بیان می کند: راه های دسترسی ایمنی کافی را ندارند و با توجه به پیچ های خطرناک منطقه کوهستانی علائم لازم نصب نشده است.

عدم آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت

ساعد قمری از دیگر شهروندان ماکویی است که محل کار وی در منطقه آزاد تجاری ماکو قرار دارد و نبود آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت را یکی از معایب منطقه می داند، وی تاکید می کند: دربرخی از نقاط عملا دسترسی به تلفن همراه مقدور نیست و اینترنت نیز وجود ندارد.

وی خاطر نشان می کند: اپراتورهای کشورهمسایه در این منطقه گاه وضعیت خدمات دهی بهتری دارد و برخی فعالان مجبور به استفاده از رومینگ با وجود هزینه های نسبتا بالا هستند.

توجه ویژه به زیر ساختهای منطقه 

مدیرسازمان منطقه آزاد ماکو می گوید: با توجه به اهمیت راه های دسترسی و احداث بزرگراه ها ، توسعه زیر ساختهای حمل و نقل جاده ای و ارتقای ایمنی تردد شهروندان و فعالان اقتصادی در اولویت قرار دارد و در روزهای اخیر چند پروژه مهم عمرانی کلنگ زنی یا به بهره برداری رسیده است.

محمدرضا عبدالرحیمی  ادامه می دهد: پروژه های عمرانی شامل تکمیل و آماده سازی جاده ساری سو و لجستیک، جاده ساری سو، جاده لجستیک، تعریض و بهسازی بزرگراه ماکو – بازرگان  از محدوده روستای کشمش تپه تا سه راهی آواجیق و توسعه دسترسی به  شهرک صنایع سبک مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی ادامه می دهد: آماده سازی و احداث شبکه های زیربنایی  در منطقه از جمله آب و فاضلاب و شبکه های برق ، مخابرات و اینترنت در دستور کار قرار دارد و همراهی مسئولان استانی در اتمام این پروژه ها ضروری است.

وی عنوان می کند:  سرمایه گذاری در منطقه  را افزایش داده ایم به نحوی که در روزهای اخیر برای پروژه های عمرانی و زیر ساختی  اعتباری بالغ بر ۷ هزار و ۳۸۲ میلیارد ریال از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو هزینه در نظر گرفته شده است.

 این مقام مسئول ادامه می دهد: تکمیل تصفیه خانه و شبکه فاضلاب ماکو و خط انتقال آن ازجمله پروژه هایی است که اتمام آن  در دستور کار قرار دارد و بر این اساس برای تکمیل پروژه تصفیه خانه فاضلاب ماکو موافقت های لازم را دریافت کرده ایم و که در همین راستا، تکمیل شبکه و تصفیه خانه فاضلاب ماکو با تسهیلات هزار میلیارد ریالی با تضمین بازپرداخت آن از سوی دولت به سرعت قابل انجام خواهد بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو خاطر نشان می کند: اجرای خط انتقال ثانویه آب شرب ماکو نیز مورد تاکید است  که نیاز به ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار دارد که سازمان منطقه آزاد ماکو آماده مشارکت ۳۰ درصدی است.

تسریع در پروژه های نیمه تمام تا پایان دولت فعلی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی می گوید: یکی از اولویتهای جدی دراستان اتمام پروژه های نیمه تمام است که اتمام پروژه های نیمه تمام والویت دار منطقه آزاد ماکو نیز از این جمله است که باید با هماهنگی دستگاه های اجرایی صورت گیرد.

آیدین رحمانی ادامه می دهد: تا پایان دولت فعلی امیدواریم بخشی از پروژه های نیمه تمام را به اتمام برسانیم که در روزهای اخیرنیز بخشی ازاین پروژه ها اجرایی شده و هماهنگی های لازم هم در حال انجام است.

وی خاطر نشان می کند: در جلسه ای که در همین زمینه با دستگاه های خدمات رسان داشته ایم مقرر شده  هرکدام از دستگاه ها نسبت به ایفای تکالیف و تعهدات خود در ارتباط با پروژه های نیمه تمام حوزه آب و فاضلاب و راهداری و حمل و نقل جاده ای اقدام کنند.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات لازم برای این پروژه ها عنوان می کند:  سازمان برنامه و بودجه استان نیز نسبت به تقویت اعتبارات پروژه های مذکور و رایزنی های لازم با مسئولان حوزه برنامه ریزی کشوری اقدامات لازم را انجام دهد.