با تاخیر۲۰ ساله در افتتاح راه آهن تبریز – میانه ، اکنون مسئولان کشوری برای اتمام آن وارد عمل شده اند.

 سوت قطار تبریز – تهران ، ۶۰ سال است که به گوش می رسد، این قطار تا ۴۰ سال قبل وسیله ای محبوب برای تبریزیها بود چرا که می توانست بدون خطر دزدان و راهزنان و بدون گرفتاری در گردنه های شبلی مسافران را در ۱۳ ساعت به تهران برساند و مسافرانی که این مسیر را با اتوبوس در ۱۵ ساعت طی می کردند با زمانی کوتاهتر به مقصد می رسیدند اما اکنون و با احداث آزادراه ها کندترین اتوبوس ها در ۸ ساعت این مسیررا طی می کنند و دیگر برای کمتر شهروندی قابل قبول است که مسیر تبریز تا میانه را در ۶ تا ۷ ساعت با قطار طی کند ، مسیری که با اتوبوس در کمتر از ۲ ساعت طی می شود.این موضوع باعث شده تا قطار تبریز به تهران اغلب با حداقل مسافر طی مسیر کند و این حرکت برای شرکت های راه آهن هم مقرون به صرفه نیست و در حال حاضر تنها شرکت راه آهن سهند، آنهم با واگن های قدیمی به این مسیر خدمات رسانی می کند.

مسئولان امر برای حل این مشکل از ۲۰ سال قبل طرح راه آهن تبریز به میانه را پیش بینی کردند که هم دو خطه خواهد بود وهم در زمانی بسیار کمتر این مسیر را طی خواهد کرد.

علت طولانی بودن مسیر فعلی تبریز- میانه

قطار فعلی با رسیدن قطار به شهر میانه ، مسیری متفاوت را طی می کند و با دور زدن شهرهای هشترود و مراغه به آذرشهر و ایلخچی می رسد که زمانی بسیارطولانی تری را سپری می کند. در سالهای قبل تمرکز نیروهای نظامی در مراغه از یکسو و جمعیت زیاد شهرهای مراغه و هشترود موجب شده بود تا قطار به جای خط مستقیم تبریز- میانه ، شهرهای جنوبی استان را هم دور بزند و با چند ساعت تاخیر به تبریز برسد.

تلاش ناکام مسئولان استانی برای اتمام پروژه تبریز – میانه

در حالی که در سالهای گذشته مسئولان استانی برای اتمام این پروژه سنگ تمام گذاشته بودند اما اتمام این پروژه همواره با تاخیر مواجه بود و دو سال قبل نیز افتتاح نمایشی خط میانه به بستان آباد موجب انتقاد های زیادی شد.

استانداران آذربایجان شرقی از جمله بیگی و خدابخش از بی توجهی پیمانکاران کشوری به این پروژه گله می کردند واعتبارات ملی برای اتمام این ابر پروژه را ناکافی می دانستند.

 پروژه ای که می تواند  علاوه بر تبریز موجب اتصال  سریع راه آهن سراسری به کشورهای خارجی از جمله ترکیه ، جمهوری آذربایجان و گرجستان شود ، اکنون برای اتمام  همت ویژه مسئولان کشوری را می طلبد که تا پایان دولت فعلی به ایستگاه خاوران در تبریز برسد.