در حال حاضر بیش از ۱۰۰کارخانه تولید مواد لبنی با محوریت پنیر در روستا در حال فعالیت هستند وروزانه ۱۳۶ تن پنیر در این روستا تولید و روانه بازار

کمتر ایرانی است که طعم پنیر لیقوان را نچشیده باشد؛ پنیری ممتاز که با شیر تازه گوسفند محلی تهیه می‌شود و برای فرآوری آن زمانی ۶ماهه نیاز است. این پنیر در روستایی با مناظر طبیعی خیره‌کننده در ۳۵‌کیلومتری تبریز تهیه می‌شود. روستایی که بنابر اسناد تاریخی تفرجگاه شاهان و شاهزادگان قاجار و پیش از آن بوده است. در حال حاضر هم خانه‌ای تاریخی مشهور به خانه ارباب در دل روستا خودنمایی می‌کند. همه این ظرفیت‌ها دست به دست هم داد تا لیقوان با پدیده‌ای با عنوان مهاجرت مواجه نباشد. با وجود این، چالش‌ مهم روستا، محدودیت طرح هادی روستایی است که مشکلاتی را برای اهالی ایجاد کرده.

گرانی زمین 
قیمت یک متر مربع خانه مسکونی در روستای لیقوان تا ۴میلیون تومان هم می‌رسد و زمین‌های محدوده روستا که می‌توانند آب، برق و گاز داشته باشند، قیمتی تا ۲میلیون تومان دارند. به گفته اهالی روستا، محدودیت‌های زیادی از سوی مسئولان برای آن‌ها ایجاد شده و برای جوانانی که قصد تشکیل خانواده و تهیه منزل مسکونی دارند، مشکلاتی به وجود آورده است. آن‌ها معتقدند دولت به جای اینکه از توسعه صنایع لبنی روستایی حمایت کنند با مانع‌تراشی در صدور مجوزهای لازم از پیشرفت صنعت پنیرسازی لیقوان جلوگیری می‌کنند.
با وجود اینکه روستا در سال۸۷  از سوی هیات دولت به عنوان منطقه نمونه گردشگری شناخته شده و ظرفیت‌های زیادی برای جذب گردشگر از جمله ۴چشمه آبگرم با خاصیت آب‌درمانی، مناظر بکر طبیعی ، خانه‌ها و پل‌های تاریخی دارد، اما نه تنها هتل بلکه محل اقامتی مناسبی برای مسافران در این روستا ساخته نشده است.

۱۰۰کارخانه پنیرسازی در روستای لیقوان
بخشدار روستای لیقوان با بیان اینکه این روستا محل فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در منطقه است به همشهری می‌گوید: در این روستا حدود ۱۶۰۰خانوار زندگی می‌کنند که ۹۰درصد جمعیت روستا افراد شاغل و بیش از ۸۰ درصد ساکنان آن‌ با سواد هستند.
«قاسم قسیمی» با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰کارخانه تولید مواد لبنی با محوریت پنیر در روستا در حال فعالیت هستند، می‌افزاید:‌ روزانه ۱۳۶ تن پنیر در این روستا تولید و روانه بازار و تولید روستا نه تنها به داخل استان و کشور بلکه حتی به کشورهای خارجی هم صادر می‌شود.وی با بیان اینکه کشک، عسل، کره، ماست و دوغ از دیگر فرآورده‌های لبنی منطقه است، ادامه می‌دهد: این تولید در سایه زیرساخت‌های اولیه که توسط دولت به وجود آمده، تولید می‌شود و امکان عرضه در بازار را دارد. قسیمی با بیان اینکه در حال حاضر امکانات رفاهی مانند برق، گاز تلفن، آب شهری، مراکز آموزشی و درمانی، بانک و ورزشگاه در روستا وجود دارد، می‌گوید: به همت اهالی سردخانه بزرگ طبیعی لیقوان با مساحت ۱۷هزارمتر مربع و زیر بنای ۳۵۰۰متر طی ۸ سال با ۲۷ میلیارد تومان در دل کوه در ورودی لیقوان ساخته شده است که یک مجتمع بزرگ سردخانه‌ای محسوب می‌شود.وی با بیان اینکه مردم روستا خدمات زیادی به انقلاب داشته‌اند، عنوان می‌کند: ده‌ها شهید از این روستا تقدیم انقلاب شده و در طول دفاع مقدس کمک‌های زیادی به جبهه‌ها داشته‌اند و در حال حاضر هم چشم انتظار حمایت دولت برای توسعه بیشتر روستا هستند.

حمایت‌های قانونی برای توسعه روستا
با همه گلایه اهالی اما بخشدار مرکزی تبریز در گفت‌وگو با همشهری ادعای برخی از آن‌ها مبنی بر ممانعت از توسعه روستا را رد می‌کند و می‌گوید: دولت از کانال بنیاد مسکن آماده پرداخت وام‌های ۴درصدی ۵۰میلیون تومانی برای ساخت و به‌سازی خانه‌های روستایی است، اما برخی اهالی انتظار دارند دولت خانه‌های آن‌ها را رایگان بازسازی کند.
«علی حسین علیپور» با بیان اینکه ساخت و ساز و تامین زیرساخت‌های آب و برق و گاز در خارج از طرح هادی امکان‌پذیر نیست، می‌افزاید: برخی افراد سودجو می‌خواهند به توسعه ویلاسازی در منطقه بپردازند که این کار غیرقانونی است و حتی برخی ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه هم تخریب شده. وی خاطرنشان می‌کند: مانعی برای توسعه صنعتی روستا و ساخت واحدهای صنعتی از سوی دولت وجود ندارد، اما حداقل انتظار مسئولان بهداشتی و صنعتی رعایت موارد بهداشتی و الزام قانونی برای توسعه واحدهای لبنی است و نمی‌توان بدون مجوزهای لازم انتظار ساخت کارخانه‌های جدید پنیر را داشت.
این مقام مسئول به مشکلات فرهنگی و اجتماعی در مسیر توسعه زیرساخت‌های گردشگری روستا اشاره و بیان می‌کند: مرمت کاخ سنگی حاج احتشام‌الدوله که از زمان قاجار به جا مانده و تبدیل آن به یک هتل و محل اقامت گردشگری با ممانعت‌های فرهنگی و اجتماعی در روستا مواجه شده است.‌