مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان‌ شرقی خبر داد: ۱۳ شهرک صنعتی استان دارای تصفیه خانه است و تصفیه خانه شهرکهای صنعتی «عالی نسب» و «بیلوردی» نیز دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسند.

برخورداری ۱۳ شهرک صنعتی آذربایجان شرقی از تصفیه خانه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی سهراب فیض زاده با بیان اینکه ۵۰ درصد از هزینه‌های اجرایی تصفیه خانه در شهرک‌های صنعتی از منابع ملی تامین می‌شود افزود: شهرکهای صنعتی باید به مرحله‌ای برسند که امکان عملیاتی شدن تصفیه خانه در آن‌ها فراهم باشد.

وی با اشاره به ضرورت رعایت اصول زیست محیطی در شهرکهای صنعتی گفت: ایجاد تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی استان در اولویت این شرکت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی با اشاره به کمبود آب و دغدغه مندی صنعتگران در این زمینه، اجرای طرح استفاده از پساب تصفیه خانه شهرک‌های صنعتی را از راه حل‌های تامین آب این شهرک‌ها دانست و ادامه داد: از آب تصفیه شده این شهرک‌ها می‌توان بخشی از آب مورد نیاز واحد‌های صنعتی و آبیاری فضای سبز این شهرک‌ها را تامین کرد.

فیض زاده اضافه کرد: هم اکنون ۵۷ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در استان وجود دارد که ۴۹ شهرک و ناحیه صنعتی به مرحله بهره برداری رسیده است، چهار شهرک و ناحیه صنعتی در مرحله ساخت و ساز و رفع نواقص است و چهار شهرک و ناحیه صنعتی فاقد زمین صنعتی است که احداث تعدادی از آن‌ها در شرایط فعلی ضرورت ندارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی ادامه داد: در زمان کنونی ۱۰ هزار و ۴۸۴ هکتار اراضی در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان است که از این مقدار سه هزار و ۲۸۱ هکتار مساحت زمین‌های صنعتی است.

وی شهرک صنعتی شهید سلیمی شهرستان آذرشهر را بزرگترین شهرک صنعتی فعال شمال غرب کشور دانست و یادآور شد: این شهرک دارای ۶۲۰ هکتار مساحت است و در فاز توسعه ۴۰۷ هکتار افزایش می‌یابد.

رئیس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود با اجرای فاز توسعه شهرک صنعتی شهید سلیمی برای ۱۳ هزار نفر اشتغال ایجاد شود اظهار کرد: تعداد قرارداد‌های منعقد شده در این شهرک صنعتی یک هزار و ۹۸ فقره است که از این تعداد ۸۱۶ واحد تولیدی با ظرفیت‌های متفاوت در حال تولید است و ۲۹ هزار و ۲۸۰ نفر در آن‌ها اشتغال دارند.

فیض زاده افزود: در این شهرک صنعتی تمامی امکانات زیربنایی ایجاد شده است ولی در شرایط کنونی از لحاظ تامین برق و گاز در این شهرک کمبود وجود دارد که این موضوع باعث نگرانی برای فعالان صنعتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی شهید سلیمی در زمینی به مساحت حدود چهار هکتار و در ۲ مدول هر کدام به ظرفیت ۲ هزار مترمکعب در روز اجرا شده است.

فیض زاده ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌ها و سرمایه گذاری‌های انجام شده، قرار است با بازچرخانی پساب حاصل از این تصفیه خانه، بخشی از آب مورد نیاز کارخانه‌ها و فضای سبز شهرک تامین شود که ضمن صیانت از محیط زیست، گام مهمی در حفظ و مدیریت منابع آبی و سلامت منطقه برداشته می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان‌ شرقی با اشاره به وجود ۸۱۶ واحد تولیدی فعال در شهرک صنعتی شهید سلیمی شهرستان آذرشهر افزود: این شهرک صنعتی برای ۲۹ هزار و ۲۸۰ نفر در استان اشتغال ایجاد کرده است.