با حضور رئیس شورای عالی رقابت

نخستین همایش ملی  اقتصاد صنعتی ایران ۵ و ۶ اسفند ماه جاری در دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.

به گزارش صنعت تبریز به نقل از ایرنا ، رئیس شورای عالی رقابت روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: اقتصاد ایران با توجه به مسایلی همچون جنگ تحمیلی و تحریم ها دچار مشکلاتی شد که به نظر می رسد این موضوع بهانه ای بود برای مدیرانی که توانمندی و تخصص لازم را نداشتند.
رضا شیوا ادامه داد: این ناتوانی موجب شده در بخش تولید و صنعت وضعیت کشور امیدوار کننده نباشد.
وی با شاره به اینکه بنگاه های اقتصادی باید مورد توجه قرارگیرد، اظهارکرد: اگر بنگاه های اقتصادی فعال و تولید کننده با انگیزه درکشور وجود نداشته باشد اقتصاد کشور با مشکل مواجه خواهد شد.
شیوا با بیان اینکه موانع زیادی برای تولید کنندگان درکشور وجود دارد، گفت: باید بسترهای لازم برای تولید کننده ها درکشور فراهم شود تا درآرامش به شکوفایی اقتصاد کمک کنند.
وی با تاکید بر بررسی نظام سیاستگذاری اقتصادی کشورهای موفق ادامه داد: رقابت پذیری یکی از اصول توسعه اقتصادی کشورهای موفق است.
رئیس شورای عالی رقابت اظهارکرد: شورای رقابت به عنوان تنها مرجع رسیدگی به رویه های رقابتی همچون تبانی، احتکار، قیمت گذاری تبعیض آمیز، تبعیض درشرایط معامله، قیمت گذاری تهاجمی، اظهارات گمراه کننده، فروش یا خرید اجباری و عرضه کالا یا خدمت غیراستاندارد تاسیس شده است.
وی ادامه داد: شورای رقابت می تواند در حوزه کالا یا خدمتی خاص که بازار آن مصداق انحصار طبیعی است پیشنهاد تشکیل نهاد تنظیم کننده بخشی دهد و با تصویب هیات وزیران قسمتی از وظایف و اختیارات تنظیمی خود در حوزه مزبور را به این نهاد واگذارکند.
شیوا افزود: قوانین موجود با وجود برخی کاستی ها، ضرورت ها، بستر قانونی و حقوقی جهت سیاستگذاری ضد انحصاری را تامین می کند.
وی با اشاره به اینکه شورای رقابت نهادی نوپاست ادامه داد: با وجود بودجه ناچیز و مشکلات اداری این نهاد توانسته به بازارهای مختلف ورود کرده و اعلام نظر کند.
رئیس شورای عالی رقابت با اشاره به فرجام برجام افزود: پسا برجام فرصتی برای شکوفایی اقتصادی است و باید از این فرصت به نحو احسنت بهره مند شده و دست از تنبلی و کم کاری کشیده و به سوی توقیت اقتصاد کشور حرکت کنیم.