دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه هزینه احیای دریاچه ارومیه را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب فاضلاب تصفیه شده از تبریز و شهرهای اطراف به دریاچه ارومیه هدایت می‌شود.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، عیسی کلانتری در شهرستان آذرشهر هم در این مراسم با بیان این که تصفیه‌خانه آذرشهر با محوریت احیای این دریاچه احداث می‌شود، گفت: در راستای طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب تصفیه شده از تبریز و شهرهای اطراف آن به دریاچه سرازیر می‌شود

وی هزینه احیای دریاچه ارومیه را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دولت در این زمینه عزم جدی دارد و با وجود محدودیت منابع مالی، ۵۵ درصد از اعتبارات احیای دریاچه در سال جاری را تخصیص داده است.

اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه با قدردانی از اهتمام دولت در اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: باور ما این است که نجات دریاچه ارومیه اولویت کاری استان است و هیچ طرحی به اندازه طرح احیای این دریاچه، مهم و حیاتی نیست.

وی با تاکید بر این که مسئولان استان موظفند با تمام توان در جهت اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه قدم بردارند، افزود: البته همکاری مردم لازمه موفقیت مسئولان در این زمینه است و اگر همراهی مردم نباشد مطمئنا نمی‌توانیم در جهت اهداف تعیین شده قدم برداریم.

جبارزاده با بیان این که شهرستان آذرشهر در صف اول آسیب‌های بحران دریاچه ارومیه است، گفت: تغییر روش آبیاری از جمله خواسته‌های دولت از مردم و کشاورزان منطقه است و دولت در این زمینه ۸۵ درصد از هزینه مورد نیاز را پرداخت می‌کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی بر اهتمام مسئولان ذی‌ربط و فرماندار آذرشهر در متقاعد کردن مردم نسبت به تغییر روش‌های آبیاری تاکید کرد و گفت: طبق برنامه تعیین شده، امسال سه هزار هکتار و سال آینده پنج هزار هکتار از اراضی منطقه را باید تحت آبیاری مدرن ببریم که در این زمینه همراهی مردم ضروری است.

وی، ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه را از جمله برنامه‌ها و ابتکارات ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد و گفت: با احداث تصفیه‌خانه، ۹۰ درصد از آب مصرفی مردم می‌تواند مورد استفاده مجدد قرار گیرد که بر این اساس تعهد کرده‌ایم سالانه حجم مشخصی از این آب را به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی کنیم.

جبارزاده در بخش دیگری از سخنان خود از اهمیت شهرستان آذرشهر یاد کرد و گفت: در دو سال اخیر علی‌رغم محدودیت‌های مالی، اجرای پروژه‌های عمرانی در شهرستان آذرشهر پررونق بود و باید با سرعت بیشتر روند اجرای این پروژه‌ها ادامه یابد.

وی با اشاره به واقع شدن شهرک صنعتی شهید سلیمی در محدوده شهرستان آذرشهر، گفت: بنا داریم در سال آینده مسئولیت‌های جدیدی در حوزه اقتصاد برای این شهرستان تعریف کنیم و بخش عمده‌ای از بحث توسعه صادرات، اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال و تولید ثروت را به این شهرستان بسپاریم.

فرماندار آذرشهر هم اجرای شبکه فاضلاب را آرزوی چندین ساله مردم این شهرستان ذکر کرد و گفت: در مدت ۱۱ ماه گذشته ۱۳ کیلومتر از شبکه فاضلاب آذرشهر احداث شده و این در حالی است که از زمان آغاز عملیات این طرح در سال ۸۶، تنها ۱۳ کیلومتر شبکه احداث شده بود.

علیار راستگو افزود: در حال حاضر سه هزار انشعاب فاضلاب آماده واگذاری است و احداث تصفیه‌خانه حلقه تکمیلی این کار خواهد بود.