نخستین دوسالانه نفت، گاز و پتروشیمی خلیج فارس با رویکرد انرژی و محیط زیست در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد.

به گزارش صنعت تبریز به نقل از مهر، رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر عصر چهارشنبه در نخستین دوسالانه نفت، گاز و پتروشیمی خلیج فارس در بوشهر اظهار داشت: این کنفرانس با همکاری انجمن مهندسی شیمی ایران برگزار شده است که امیدواریم شاهد دستیابی به اهداف مورد نظر باشیم.

عبدالمجید مصلح با بیان اینکه رویکرد شهروند مسئول نگاه مسئولیت اجتماعی ما دانشگاهیان است، اضافه کرد: باید به عنوان یک شهروند مسئول در قبال محیط زیست نیرو تربیت کنیم و در صنعت مسئولانه در قبال محیط زیست فعالیت کنیم.

وی به نقش دانشگاهیان در قبال جامعه اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه ترویجی، فرهنگ سازی و آموزشی باید مسئولان و جامعه دانشگاهی حساسیت‌های لازم را داشته باشد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در ادامه بیان کرد: امیدواریم این همایش در توسعه فناوری و تکنولوژی و حساسیت در قبال محیط زیست اثرگذار باشد.

وی افزود: دانشگاه باید به عنوان یک نهاد اجتماعی بر سیاست‌های توسعه صنعتی اعمال نظر کند و منافع بلند مدت کشور توسعه پیدا کند و از ارزش‌هایی که در این راستا در صنعت و جامعه ایجاد می‌شود بهره‌مند شوند.

دریافت ۱۰۷ مقاله توسط دبیرخانه همایش

دبیر علمی کنفرانس دو سالانه نفت گاز و پتروشیمی نیز در این کنفرانس اظهار داشت: این کنفرانس می تواند ملی یا بین المللی باشد و ما با ملی شروع کرده ایم و در دومین دوره به صورت بین المللی برگزار می کنیم.

هاشمی فرد اضافه کرد: رویکرد انرژی و محیط زیست در این منطقه متراکم و محیط زیست برای این دوره انتخاب شده است و امیدواریم که راهکارهای ارائه شده در این کنفرانس برای منطقه و کشور مفید واقع شود.

وی اضافه کرد: رابطه مستقیمی بین مصرف انرژی به عنوان شاخص توسعه یافتگی و میزان آلاینده ها به ویژه دی اکسید کربن وجود دارد.

دبیر علمی کنفرانس دو سالانه نفت گاز و پتروشیمی، کل مقالات دریافت شده در این کنفرانس را ۱۰۷ مورد عنوان کرد و افزود: در مجموع ۷۶ مقاله پذیرش شده است و ۶۹ مقله ثبت نام نهایی کردند.

وی ادامه داد: این مقالات ۶۶ درصد از دانشگاه های دولتی، ۲۱ درصد از دانشگاه های آزاد و ۱۳ درصد از شرکت‌ها سازمان و موسسات علمی هستند.

هاشمی‌فرد افزود: از این مقالات ۳۵ درصد مقالات در حوزه تولید و انتقال و ذخیره سازی انرژی، ۲۸ درصد بهینه سازی در مصرف انرژی، و بقیه در حوزه محیط زیست هستند.

وی با اشاره به اینکه ۸۹ درصد مقالات به زبان فارسی و ۱۱ درصد به زبان فارسی بوده است، گفت: ۲۶ درصد مقالات از دانشگاه خلیج فارس است.در این همایش مقاله شفاهی برتر و دیوارکوب یا پوستر برتر نیز جایزه می گیرند.

وی حامیان رسانه‌ای این دوسالانه را کنفرانس یاب، سیویلیکا، پایگاه سلامت ایمنی و محیط زیست، پایگاه رویدادهای علمی کشور عنوان کرد و افزود: دانشگاه های کاشان، ابن سینا، تبریز و خواجه نصیرالدین طوسی از جمله حامیان علمی این کنفرانس هستند.

دبیر علمی کنفرانس دو سالانه نفت گاز و پتروشیمی اضافه کرد: حامیان مالی این برنامه نیز میراث فرهنگی، بنیاد نخبگان استان بوشهر، استانداری، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بوده است.

وی با اشاره به اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه آنچنان که در دنیا مرسوم است ما در کشور خود نداریم، بیان کرد: ما برای برگزاری این همایش‌ها حمایت‌های ضعیفی از طرف دستگاه ها شد، برای صنایع و سازمان هایی که در استان داریم حمایت از کنفرانس کم توقع ما کار سنگینی نباشد.

دبیر علمی کنفرانس دو سالانه نفت گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: دومین کنفرانس دوسالانه در سال ۹۷ برگزار می شود.

رفتار اجتماعی مردم در قبال محیط زیست مدیریت شود

نماینده انجمن مهندسی شیمی ایران نیز در این همایش اظهار داشت: در قبال محیط زیست، یکی رفتار ماست که به عنوان اخلاق حرفه‌ای از آن یاد می شود و دیگری مسئولان باید رفتار اجتماعی مردم در قبال محیط زیست را مدیریت کنند.

دکتر پازوکی با اشاره به تاسیس انجمن مهندسی شیمی ایران در سال ۱۳۷۱، اضافه کرد: انجمن مهندسی شیمی ایران انجمن علمی برتر در سال های ۸۹ تا ۹۳ بوده است.

وی از اهداف انجمن مهندسی شیمی ایران به ارتقای دانش و فن مهندسی شیمی ایران و ارائه زمینه های برای انجام پروژه های تحقیقاتی دانشگاه ها، کمک به افزایش دانش و تجربه، ایجاد بانک اطلاعاتی، حفظ حقوق صنفی، نظام مندی سیستم آموزش حرفه‌ای اشاره کرد.

نماینده انجمن مهندسی شیمی ایران با اشاره به اینکه ۱۵ کنگره ملی و ۹ کنگره بین المللی مهندسی شیمی توسط انجمن برگزار شده است، افزود: ۹۰ سمینار علمی – تخصصی، برگزاری ۱۰ دوره مسابقات کمیکار و همکاری در برگزاری المپیادهای شیمی از دیگر فعالیت‌های انجمن بوده است.

وضعیت نامطلوب مصرف سوخت در کشور

دکتر صدر عاملی یکی از اساتید دانشگاه نیز در این برنامه اظهار داشت: وضعیت سوخت‌های حمل و نقل و عبور و مرور ما رشد افزایشی داشته و شاید با تصمیم گیری‌های مقطعی کاهش پیدا کرده ولی دوباره افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ میلیون لیتر در روز مواد آلاینده سوختی داریم، تصریح کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر از ۲۰۰۷ که پنج درصد بوده است باید در سال ۲۰۳۵ به ۱۴ درصد برسد.

صدرعاملی اضافه کرد: در مناطق گرمسیر آمریکا آبگرمکن‌ها به یک رآکتور تبدیل شده‌اند و از روغن‌های رستوران‌ها برای تولید انرژی استفاده می‌کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ۷۰۰ هزار تن ضایعات ماهی داریم که بین ۴۰ تا ۸۰ درصد آن ضایعات و ۱۱ تا ۱۵ درصد آن روغن است. که اگر امروز می توان ۳۰هزار تن بایو دیزل از ضایعات ماهی در ایران داشته باشیم.