ظرفیتهای فراموش شده معادن در منطقه آزاد ارس در سالهای اخیر فرصت جهش معادن استان را محدود کرده است.

صنعت خبرلری ، منطقه آزاد ارس به مرکزیت جلفا در ۱۳۴ کیلومتری شمال غرب تبریز از چهار ناحیه منفصل تشکیل شده و در کنار ظرفیت های صنعتی ، کشاورزی و گردشگری دارای ذخایر معدنی است  .

وجود معادن متعدد دراین منطقه از جمله ذخایر مربوط به فلزات گرانبها موجب شده تا این منطقه در میان مناطق آزاد تجاری کشور نیز جایگاه خاصی پیدا کند اما در سالهای اخیر توجه کافی به این نعمت خدادای نشده است.

توجه مدیریت جدید منطقه آزاد ارس به ظرفیتهای معدنی منطقه

کیانی مدیرعامل منطقه آزاد ارس در یکی دو سال اخیر توجه ویژه ای به این ظرفیت مهم منطقه داشته و در فرصتهای مختلف بر بهره برداری از این موقعیت منحصربه فرد تاکید کرده است، موقعیتی  که از آن می توان به عنوان سکوی پرتاب معدن داری استان یاد کرد.

وی با تاکید بر فرصتهای قانونی مناطق آزاد برای بهره برداری و صادرات مواد معدنی بر حمایت ویژه از معادن موجود تاکید کرده و البته در یک سال اخیر گامهای موثری در این راستا برداشته شده است.

حمایت بخش خصوصی از توسعه معادن منطقه آزاد ارس

امید اسمعیل ظفر، رئیس کمیسیون معادن و فلزات اتاق بازرگانی تبریز در همین زمینه می گوید: توسعه معادن در این منطقه مزیتهای زیادی دارد که اتاق بازرگانی تبریز به عنوان پارلمان بخش خصوصی از آن حمایت می کند و کمیسیون معادن  وفلزات اتاق بازرگانی تبریز نیز در این زمینه بر هدایت سرمایه های بخش خصوصی استان به بهره برداری از معادن و توسعه صادرات معدنی استان از منطقه آزاد ارس تاکیددارد.

ظفر همچنین غفلت از معادن متعدد و ارزشمند منطقه آزاد ارس را غیر قابل قبول دانسته و افزود: این معادن به عنوان ثروت خدادادی باید مورد بهره برداری قرار گرفته و از ظرفیتهایی که قانون برای تجار درمناطق آزاد فراهم کرده به سود توسعه صادرات معدنی استان استفاده کرد.

وی با اشاره به مشکلات متعدد معدن کاران استان و پیچ وخم های اداری در بهره برداری و توسعه معادن استان، یادآور شد: خوشبختانه مقررات مناطق آزاد به نحوی است که امکان توسعه معادن  به صورت ویژه فراهم است و از طرفی  معافیتهای مالیاتی  نیز وجود دارد که می تواند جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی را تسهیل کند.

لزوم توجه به دغدغه های زیست محیطی درتوسعه معادن منطقه آزاد ارس

منطقه آزاد ارس در یکی از بکرترین مناطق استان و کشور از نظر زیست محیطی قرار گرفته و بر این اساس نگرانی فعالان محیط زیست از توسعه معادن در این منطقه منطقی است اما باید توجه داشت که در تمام دنیا توسعه معادن با رعایت اصول زیست محیطی امکان پذیر است و معافیتها و امتیازات مناطق آزاد شامل چشم پوشی از مقررات زیست محیطی نمی شود و با توجه به مقررات دست و پا گیر برای معدن کاران در مناطق دیگر استان تمرکز معدن کاران در این منطقه می تواند نسخه نجات بخشی برای وضعیت رو به افول معادن استان باشد.