اخبار و تحلیهای صنعتی و اقتصادی

مناظره بر سر مولد سازی در تبریز

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی در مناظره با احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو، اجرای طرح مولدسازی را بهترین نسخه نجات پروژه های نیمه تمام دولتی از وضعیت فعلی دانست.

 واقف بهروزی‌، پیرامون مصوبه مولدسازی، بااشاره به سابقه و چرایی اجراکردن مولدسازی در کشور گفت: اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از مولدسازی داشته باشیم باید گفت: تبدیل دارایی های راکد و غیر مولد به دارایی های مولد، البته این موضوع اشکال مختلفی را در برمی گیرد، باید پرسید آیا این موضوع جدید است؟ در جواب باید بگوییم خیر موضوع جدیدی نیست.

وی با بیان اینکه، مولد سازی، نزدیک به یک دهه است که در کشور مطرح شده، تصریح کرد: برای درک بهتر این موضوع، می‌توان به ماده ۲۷ قانون الحاق دوم مصوب سال ۱۳۹۳، برنامه‌های مربوط به مولدسازی که پیش بینی، تدوین و ابلاغ شد و همچنین قوانین بودجه ای سنوات گذشته اشاره کرد، درنتیجه باید گفت، مولدسازی موضوع جدیدی نیست.

بهروزی افزود: حتی اگر این مصوبه را کنار بگذاریم، ایراداتی که وارد می شود، نسبت به چارچوب قبلی هم قابل طرح است، بنابراین باید این موضوع را هزینه، فایده کنیم که کدام یک از این‌ها به نفع کشور و مردم است.

وی مشارکت عمومی و خصوصی را جزو روش‌های پیشرو در تکمیل پروژه‌ها دانست و گفت:  اگر بخواهیم مولدسازی را در قالب متدهای تامین مالی تعریف کنیم، به یک موضوع مشترک در سطح دنیا دست خواهیم یافت، بسیاری از روش های اجرایی که در این مصوبه پیش‌بینی شده است بخشی از روش های مشارکت عمومی، خصوصی participation)- private-public)محسوب می‌ شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی ادامه داد: ابتدا باید پرسید این مشارکت عمومی، خصوصی چیست و چه جامعه هدفی را دنبال می کند؟ بنده کتابی در خصوص سرمایه گذاری خارجی دارم که در آن به بخشی از روش های تامین مالی از طریق(PPP ) و همچنین به سبقه اجرای این روش در سطح جهان اشاره شده است، اگر پیشینه این مشارکت عمومی خصوصی را دنبال کنیم، خواهیم دید که برخی از این روش ها چند سده قبل، در دنیا شروع شده است.