بانگاهی به وضعیت رشد مناطق آزاد تجاری – صنعتی در دو استان شمال غربی کشور تفاوت فاحش این دو استان از این نظر آشکار میشود.

به گزارش صنعت خبرلری ،منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس بزرگترین منطقه آزاد شمالغرب کشور محسوب میشود که   در نقطه صفر مرزی در چهار محدوده جدا از هم و در مجاورت کشورهای آذربایجان ،ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان قرار گرفته است . این منطقه در شهرهای جداگانه جلفا، کلیبر، اصلاندوز و خدآفرین تشکیل شده ولی محدوده اصلی آن در شهر جلفا قرار گرفته  است و جمعیتی حدود ۲۵۰ هزار نفری رادر خود جای داده است اما تعداد زیادی از شهروندان تبریزی هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این منطقه ارتباط کاری و مالی  دارند که با احتساب  جمعیت تبریزو شهرهایی مانند اهر و هادیشهر که با این منطقه مراودات اقتصادی نزدیک دارند،  شهروندانی که زندگی اقتصادیشان با این منطقه گره خورده بالای دو میلیون نفر خواهد بود.

منطقه منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس در یک دهه اخیر رشد فزاینده ای در دو بخش تجاری و صنعتی داشته است و این منطقه بعد از کیش توانست بیشترین توسعه را شامل حال خود کند.

این منطقه که ۵۱ هزار هکتار مساحت دارد زمینه اشتغال ۱۷ هزار نفر را فراهم کرده و با راه اندازی فازهای جدید گلخانه ای به قطب تولید محصولات گلخانه ای کشور مبدل میشود.

در حال حاضر برخی محصولات گلخانه ای این منطقه تا ۶ ماه توسط کشورهای خارجی از جمله روسیه پیش خرید میشود.

۶۰۰ میلیارد تومان طی سالهای اخیر در پروژه های زیربنایی، عمرانی، مسیرها، ریل و جاده ای این منطقه سرمایه گذاری شده و با اتمام فرودگاه این منطقه جهش دیگری در منطقه آزاد ارس قابل پیش بینی است.

مناطق آزاد تجاری آذربایجان غربی چشم انتظار جهش 

 با وجود مصوب شدن دومنطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکوو سلماس  روند اجرایی شدن این مناطق در استان به کندی پیش می رود.

از ابتدای دهه ۷۰ ایجاد آزاد تجاری-صنعتی در آذربایجان غربی مطرح شده اما تا کنون تنها دو منطقه شامل ماکو و سلماس مصوب شده و زمزمه های ایجاد  منطقه ویژه اقتصادی سرو و ارومیه هم شنیده میشود. این مناطق آزاد جمعیتی حدود یک میلیون و ۱۰۰هزار  نفری را با احتساب جمعیت ۸۰۰هزار نفری ارومیه را دربرمی گیرد اما واقع شدن شهر ارومیه در داخل منطقه ویژه اقتصادی همواره با چالش ها و تردیدهایی مواجه بوده و عملیاتی کردن آن به واسطه نبود زیر ساختهای لازم مشکل به نظر می رسد. 

 شهرستانهای  ماکو ، چالدران، سرو و سلماس به واسطه نیروی کار فعال و جوان  و پتانسیل های بالای اقتصادی می توانند در زمینه مناطق آزاد عملکردبهتری داشته باشند.

این استان با سه کشور ترکیه ، عراق و آذربایجان مرز مشترک دارد و قابلیت خاصی در توسعه فعالیتهای تجاری و صنعتی دارد اما به اعتقاد کارشناسان زیر ساختهای ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی در استان مهیا نبوده وباو جود تلاش مسئولان برای رونق مناطق منطقه ویژه اقتصادی ماکو این استان نتوانسته است آنچنان که باید در این زمینه موفق عمل کند.

به گفته مسئولان در صورت راه اندازی مناطق اقتصادی در آذربایجان غربی اشتغال زایی مستقیم ۱۰ هزار نفری و غیر مستقیم ۵۰ هزار نفری در افق ۱۰ ساله  دور از دسترس نیست.