به گزارش صنعت تبریز ، افزایش بی رویه نانوائیها در تبریز و رقابت برای فروش بیشتر برخی نانوایان را به استفاده از افزودنیهای خطرناک به نان تشویق می کند افزودنیهایی که مرگی خاموش و تدریجی و بیماریهای مختلف را به ارمغتان می آورد.
نان ، مهمترین ماده غذایی مصرفی در کشور و استان ما میباشد و قوت لا یموت مردم به شمار می رود عده ای خیال می کنند نان خالی سالمترین غذا است اما اگر پای حرفهای مسئولان امر بشینیم متوجه خواهیم شد که نان ها خیلی هم سالم نیستند و ممکن است سبب بیماریهای مختلف حتی سرطان و بیماریهایی مانند پوکی استخوان و امراض گوارشی شوند.
کارگروه آرد و نان آذربایجان شرقی چند ماهی است که سلسله نشستهای مستمری را با حضور نانوایان ، مدیران مسئول ، مدیران نظارتی و تعزیراتی استان و مسئولان بهداشتی برگزار می کند تا سلامت نان در استان ارتقا یابد

مردم به اهمیت صرف نان سبوسدار واقف شوند
سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین الملل استانداری آذربایجان شرقی بر ضرورت آموزش در زمینه مصرف نان در جامعه تاکید کرد و گفت: آموزش امری بسیار مهم است که باید به صورت مستمر صورت گیرد و مردم به اهمیت مصرف نان سبوسدار پی ببرند.
احمد محمد زاده ، خواستار نظارت جدی بر تولید و عرضه نان در آذربایجان شرقی شد.
وی بابیان اینکه آذربایجان شرقی باید در زمینه آرد و نان به سطح مطلوبی برسد گفت: نظارت جدی بر تولید آرد و نان در استان می تواند به صورت جدی ادامه یابد و گزارشات نیز تنظیم شود.
سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین الملل استانداری آذربایجان شرقی اظهار کرد: در ۱۵ روز آینده به صورت اعتباری از محل بودجه آرد و نان مصوبه کارگروه آرد و نان آذربایجان شرقی اجرایی شود.
وی باتاکید بر اینکه بازرسی اتحادیه ها و خودکنترلی صنف ها بهترین شیوه نظارتی است گفت: امیدواریم به سطحی برسیم که سطح کیفیت نان و میزان تخلفات به حداقل درسطح کشور برسد.
سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین الملل استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت فعالیت مراکز تهیه و پخت نان های با کیفیت و استاندارد گفت: در این زمینه ضمن بررسی مشکلات این واحدها باید به سمتی برویم که پخت نان های با کیفیت توسعه یابد و در همین راستا جلسه ای با حضور دو شرکت برتر استانی بخش خصوصی خواهیم داشت.
وی تشکیل دفترچه سابقه نانوایان را به عنوان یک سند مهم در زمینه سوابق فعالیتی و بهداشتی نانوایان دانست و گفت: در این زمینه توجه به جدی تر بودن این دفترچه و ثبت آن در دفاتر صنوف نانوایان مهم است.
محمد زاده اظهار کرد: دوره فعلی مدیریت استان جدیت نظارت بر تولید کیفی نان و آرد است و تمام فعالان این بخش باید این مهم را احساس کنند و علاوه بر کیفیت نان تولیدی کم فروشی نیز با جدیت برخورد خواهدشد.
سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین الملل استانداری آذربایجان شرقی بر ضرورت آموزش در زمینه مصرف نان در جامعه تاکید کرد و گفت: آموزش امری بسیار مهم است که باید به صورت مستمر صورت گیرد و مردم به اهمیت مصرف نان سبوسدار پی ببرند.

کشف تخلفات آرد و نان آذربایجان شرقی ۴۶ درصد کاهش داشته است
معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: کشف تخلف ۴۶ درصد کاهش داشته البته بخشی از این امر به علت کاهش حدود ۲۴ درصدی نظارتها در ماه هفتم به نسبت ماه قبل است.
عطاپور گفت: در یک ماهه اخیر ۲۸۷۳ بازرسی از واحدهای آرد سازی و نانوایی صورت گرفته که ۴۸ پرونده در زمینه تخلفات شکل گرفته است.
وی گفت: کم فروشی ۲۴ مورد، عدم رعایت مسائل بهداشتی و عدم درج قیمت و تخلفات دیگر از جمله
وی تاکید کرد: کشف تخلف ۴۶ درصد کاهش داشته البته بخشی از این امر به علت کاهش حدود ۲۴ درصدی نظارتها در ماه هفتم به نسبت ماه قبل است.
عطاپور اظهار کرد: البته بازرسی ها در مقایسه با سال گذشته ۸۰ درصد افزایش داشته اما تخلفات به نسبت ماه قبل ۴۶ درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: با توجه به بازگشایی مدرسه محوریت فعالیتها را بر کالا و خدمات ارائه شده به مدارس متمرکز می شود.
وی افزود: ۱۱۲ مورد شکایت مردمی صورت گرفته که ۱۰۶ مورد از طریق شماره تلفن ۱۲۴ بوده و ۶ مورد نیز به صورت بازرسان افتخاری بوده است که در همین زمینه ۲۴ پرونده تشکیل شده است.
وی یادآور شد: عرضه خارج از شبکه آرد تنها دریک زمینه از سوی آرد سازی صورت گرفته که پرونده این کارخانه نیز به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده است.
عطاپور اظهار کرد: در زمینه وزن آردها و کیسه های تحویلی به نانوایان نیز نظارت صورت می گیرد تا تخلفات در این زمینه به حداقل برسد.
وی بر ضرورت همراهی دستگاه نظارتی و تعزیرات حکومتی تاکید کرد و گفت: نتیجه رای های تعزیرات حکومتی در مورد تخلفات نانوایان به نظارت و بازرسی آرد و نان اعلام شود تا ما نیز بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

تنها خمیر مایه مجاز است
علی نیرومند مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۸ با بیان اینکه عمل آوری آرد درزمان پخت نان موجب تفاوت در کیفیت نان می شود گفت: تفاوت در نوع آردهای تحویلی تفاوت چندانی ندارد و اینکه نان پخت شده یک نانوا بهتر از نانوای دیگر است مربوط به توانایی عمل آوری آرد در نانوایی و پخت در نانوایی است.
مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۸ ادامه داد: تکیه بر آموزش نانوایان و پخت نان بهتر برای نانوایان و عمل آورندگان آرد و خمیر در نانوائیها دنبال میشود که البته این مصوبه بند ۱۲ جلسه قبل نیز می باشد.
نیرومند اظهار کرد: در راستای پخت نان افزودنیهای غیر مجاز دو ماده است که جوش شیرین یکی از این افزودنیهای غیر مجاز است و تنهاافزودنی مجاز خمیر مایه است که با آب ولرم مخلوط شده و به صورت رومال استفاده می شود و موجب ارتقای کیفیت نان نیز می شود.
وی گفت: بازرسیهای میدانی بر عرضه آرد به نانوایان صورت می گیرد و تاکید بر این داریم که کیسه های آرد ۴۱ کیلو باشد تا وزن خشک شده نیز لحاظ شود.
مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۸ ادامه داد: البته آردهایی که از استان تهران به صورت قاچاقی به استان وارد می شود کم وزن تر از ۴۰ کیلو می باشد که ما نمی توانیم نظارت بر این امر داشته باشیم.
وی بر آموزش مستمر و تبلیغات در زمینه آرد و نان تاکید کرد و گفت: تلاش داریم تا در مصلاهای نماز جمعه و صدا و سیما بر استفاده از نان سبوسدار تاکید شود و آموزشهای مصرف نان ارائه گردد.
وی با یادآوری اهمیت همراهی تعزیرات حکومتی و سیستم نظارتی شورای آرد ونان در استان اظهار کرد: در این زمینه برنامه های هماهنگی میان ارگانهای دخیل مورد انتظار و درخواست ما می باشد.
یوز باشی مدیر کل تعزیرات حکومتی آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: رویکرد تعزیرات حکومتی مبتنی بر پیشگیری است و به خصوص در زمینه نانوایان تلاش می شود تا فعالیت کاری آنان متوقف نشود.
وی از اطلاع رسانی صدور احکام تعزیراتی نان و آرد به سازمان صنعت معدن و تجارت تاکید کرد و گفت: در این زمینه اطلاع رسانی در مورد احکام صادره صورت می گیرد.

پرونده فعالیت ۸۹ نانوایی شهر تبریز ابطال شد
رئیس اتحادیه نان و لواش سنگگ تبریز گفت: به علت تخلفات پرونده فعالیت ۸۹ نانوایی نیز در شهر تبریز ابطال شده و البته جرایم نیز سنگین تر شده و این در حالی است که در گذشته جرایم کمتر بوده است.

اختیاری ، رئیس اتحادیه نان و لواش سنگگ تبریز با بیان اینکه اخطارهای صورت گرفته به نانوایان در برخی موارد موجب خدشه به آبرو واعتبار آنان می شود گفت: در ماه گذشته به ۲۵۱ نانوار اخطار داده شده است.
وی ادامه داد: ۲۱ واحد نانوایی به جهت پلمپ به ستاد اجرایی معرفی شده اند و با روند فعلی تمایل نانوایان به ادامه کار کمتر شده است.
رئیس اتحادیه نان و لواش سنگگ تبریز اظهار کرد: جریمه های سنگین یک و دو میلیون تومانی برای نانواها قابل پرداخت نیست و نصب پارچه بر سر در نانوایی موجب مشکلات و آبرو ریزی آنان می شود.
اختیاری اظهار کرد: به علت تخلفات پرونده فعالیت ۸۹ نانوایی نیز در شهر تبریز ابطال شده و البته جرایم نیز سنگین تر شده و این در حالی است که در گذشته جرایم کمتر بوده است.
وی خواستار رسیدگی به مشکلات پخت نان های صنعتی در شهر تبریز شد و گفت: برخی واحدهای صنعتی مشکلاتی ایجاد می کنند که برای ما غیر قابل قبول است و از کارگروه نان و آرد استان انتظار رسیدگی داریم.
هاشمی ، رئیس مجمع امور صنفی استان نیز در این جلسه گفت: ۲۴ واحد صنفی در زمینه آرد و پخت نان به صورت بدون پروانه فعالیت می کنند که اخطارها لازم به آنان داده شده است.
همچنین در این جلسه مقرر شد تا وضعیت حمل و نقل آرد و قیمت نان در هفت استان هم سطح به صورت سه ماه یکبار بررسی شود.

سخن آخر …..
به نظر می رسد نان های پخت شده هر چه رنگ تیره تری داشته باشند و افزودنیهای مجاز و غیر مجاز کمتری داشته باشند سالم تر هستند و در این میان نانهای تولیدی توسط دستگاه های پخت نان که به نام نان صنعتی مشهور هستند در حالی که باید قیمت کمتری داشته باشند اما همواره گرانتر فروخته می شوند
همت مدیریت استان برای گذر از شرایط فعلی خواهد توانست زمینه را برای بهبود کیفیت نان فراهم کند و در این میان باید از تصمیمات مقطعی به سوی تصمیمات فرهنگ سازانه و پایدار حرکت کنیم .