گروه ماشین‌سازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانه‌های شهر تبریز واقع در قراملک، تولیدکننده انواع ماشین‌های صنعتی همانند انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیف‌تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های CNC است. قرارداد ساخت این کارخانه بین ایران و چکسلواکی سابق برای تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی منعقد شده و از سال ۱۳۵۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش صنعتیمیز ،شرکت ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از شرکت‌های صنعتی عمده در تولید و بازرگانی ماشین‌آلات صنعتی و ارائه محصولات و خدمات مختلف در این زمینه، دارای محصولات متعدد از جمله ماشین‌های تراشکاری، فرزکاری، مته، سنگزنی، سنتر، CNC، ابزار تیزکنی، فرز نیمه‌سنگین، ماشین سنتر عمودی، ماشین سنتر افقی، ماشین‌های سوراخکاری و .. است که همواره نقشی تعیین کننده در ماهیت صنعتی تبریز و آذربایجان و بلکه کشور داشته است.

از چندی قبل زمزمه هایی در مورد واگذاری این کارخانه مطرح شده بود که البته با اعتراض هایی مواجه شد.

ماشین سازی تا اطلاع ثانونی واگذار نمی شود

رضا رحمانی،  رئیس کمیسیون صنایع و معادن اظهار داشت: در جلسه‌ای که  با حضور مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی و سیدرضا نوروززاده رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع در کمیسیون صنایع و معادن برگزار شد مقرر شد تا واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

وی با اشاره به اهمیت صنعت ماشین‌سازی در کشور، افزود: ماشین‌سازی از جمله صنایع مولدی است که نقش مهمی در صنعتی شدن کشور دارد و ماشین‌سازی تبریز نیز با قدمت بیش از ۴۰ سال نقش ویژه‌ای در تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی دارد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به برخی مشکلات واحدهای واگذار شده، گفت: با توجه به تجارت تلخی که در واگذاری‌های گذشته داشته‌ایم اجازه نخواهیم داد تا این صنعت مولد دچار سوء‌مدیریت شود.

رحمانی یادآور شد: اهمیت ماشین‌سازی تبریز به عنوان صنعتی مهم بر هیچ‌کس پوشیده نیست و انتظار ما این است که هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای احیای این شرکت انجام پذیرد.

ماشین سازی فراتر از یک کارخانه عادی است

 علی علیلو ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعتیمز ، با بیان اینکه تجربه تلخ واگذاری موتور سازی تراکتور سازی نباید در واگذاری ماشین سازی تکرار شود گفت: واگذاری نادرست موتور سازان شرکت تراکتور سازی موجب شد تا این شرکت نتواند حقوق کارکنان خود را نیز پرداخت کند و نباید این تجربه در مورد ماشین سازی نیز تکرار شود.

وی ادامه داد: ماشین سازی فراتر از یک کارخانه عادی است بلکه به عنوان یک صنعت مولد مطرح است که دارای نقشی مهم در صنعت استان و حتی کشور است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این کارخانه با تولید ماشین آلات صنعتی مانند ماشین‌های تراشکاری، فرزکاری، مته، سنگزنی، سنتر، CNC، ابزار تیزکنی، فرز نیمه‌سنگین، ماشین سنتر عمودی، ماشین سنتر افقی و  ماشین‌های سوراخکاری به عنوان یک مولد اشتغال عمل میکند و جوانی با خرید این دستگاه ها به شغلی مشغول میشود.

این کارخانه در سال ۱۳۴۸ تمایلاتی برای جذب تکنولوژی‌های اروپای غربی و آمریکا از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح شده و به اجرا درآمد، بعدها کارخانه‌های مختلفی همچون ریخته‌گری، ماشین‌سازی تبریز و گسترش صنایع ریلی ایران از این مجموعه تفکیک شده و این شرکت تحت عنوان گروه ماشین‌سازی تبریز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. همزمان از سال ۱۳۴۹ و قبل از بهره‌برداری عملی، سازمان گسترش تأکید بر تولید ماشین‌افزار با لیسانس ساخت کشور چکسلواکی برای شرکت ماشین‌سازی تبریز را کرد و پیش‌بینی شد بقیه محصولات در طرح اولیه با همکاری و مشارکت کشورهای غربی و آمریکایی و تحت عنوان طرح‌های توسعه ماشین‌سازی تبریز و با تکنولوژی کشورهای فوق به مرحله اجرا درآید. در پی این برنامه‌ریزی برای تولید پمپ‌های آب با شرکت K.S.B کشور آلمان،برای تولید کمپرسورهای صنعتی با یک شرکت انگلیسی،برای تولید الکتروموتور با شرکت GOLD آمریکا و لیفتراک و موتورهای دیزلی با یک شرکت دیگر انگلیسی قرارداد انعقاد تکنولوژی منعقد شد و ظرفیت‌های باقی مانده از اجرای طرح اولیه برای شرکت ماشین‌سازی تبریز شامل ماشین‌افزارهای تراش، فرز، مته و قطعات ریخته به اجرا گذاشته شد که بعدها برای همگامی با پیشرفت تکنولوژی و پاسخگویی به نیازهای مجموعه صنایع و نیز در خصوص توسعه فزاینده صنعتی و اقتصادی کشور با هدف افزایش توان تولید با اجرای طرح‌های متنوع تولیدی به توسعه ظرفیت‌های خود با انتخاب و اخذ تکنولوژی تولید ماشین‌های فرز انیورسال، دیجیتالی، CNC و نیز ماشین‌های سنتر عمودی و افقی CNC همراه با اجرای طرح بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات خطوط تولید و تاسیسات زیربنایی اقدام شد. محصولات این شرکت از ۱۵ سال پیش به کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود. صادرات این شرکت در سال ۱۳۸۹ به ارزش ۳٫۵ میلیون دلار بود. شرکت ماشین‌سازی تبریز با بیش از چهار دهه سابقه تولید انواع ماشین‌های ابزار و ارائه مستمر خدمات پس از فروش در سطح کشور در حال حاضر علاوه بر حضور موثر در عرصه تولید، فروش و خدمات پس از فروش و آموزش انواع ماشین‌های CNC به ارائه خدمات تخصصی در رابطه با صنایع زیربنایی و تامین کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط از مرحله شناسایی تا تامین، نصب، راه‌اندازی و خدمات فنی پس از فروش می‌پردازد. این مجموعه با مشارکت فعال در اجرای پروژه‌های کلیدی در دست تولید به تجهیز مجتمع‌های تعمیراتی و ماشین‌کاری اقدام می‌کند و با برخورداری از تکنولوژی روز با کیفیت قابل قبول و قیمت رقابتی و از طریق همکاری متقابل با سازندگان معتبر بین‌المللی در خدمت مشتریان داخلی و خارجی است. شرکت ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از شرکت‌های صنعتی عمده در تولید و بازرگانی ماشین‌آلات صنعتی و ارائه محصولات و خدمات مختلف در این زمینه، دارای محصولات متعدد از جمله ماشین‌های تراشکاری، فرزکاری، مته، سنگزنی، سنتر، CNC، ابزار تیزکنی، فرز نیمه‌سنگین، ماشین سنتر عمودی، ماشین سنتر افقی، ماشین‌های سوراخکاری و … است.