یک کارشناس محیط زیست در گفتگو با تیتر ۲۰ اظهار داشت: فولاد مبارکه در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی در حوزه محیط زیست داشته است.
کد خبر: ۶۷۰۷۷

تیتر ۲۰ – کاهش آلایندگی در صنایع فولادسازی و رسیدن به کربن صفر از مهمترین موضوعات تولیدکنندگان این صنعت در جهان و ایران است.

در ایران نیز شرکت فولاد مبارکه به عنوان اصلی ترین تولیدکننده فولاد با زیرمجموعه های مختلفی که در اختیار دارد، تلاش می کند تا میزان آلایندگی خود را به سطح برترین های جهان برساند.

 

در کنار حفظ محیط زیست، این موضوع در سال های پیش رو به الزاماتی برای صادرات تبدیل می شود.

کاهش تولید کربن در سال های آینده میزان صادرات به اروپا را با محدودیت همراه می کند که این موضوع ارز آوری و بازارهای هدف فولاد مبارکه را نشانه می گیرد.

به همین دلیل پروژه های مختلفی در حوزه محیط زیست  کاهش آلایندگی، در این مجموعه در دستور کار قرار گرفت.

البته فراموش نکنیم یکی از رئوس توسعه پایدار، توسعه زیست محیطی است. فولاد مبارکه نیز در تلاش است تا با سرمایه گذاری در این بخش به توسعه پایدار دست پیدا کند، به همین دلیل پروژه های مختلفی در دست اجرا است که بخشی امسال و بخشی در سال آینده به بهره برداری می رسد.

یکی از پروژه های مهم مجموعه، اجرای پروژه اصلاح سقف غبارگیر واحد فولادسازی است.

این پروژه به ارزش حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است که میزان انتشار غبار از سقف فولادسازی را به صفر نزدیک می ‌کند. این پروژه در یک تا ۲ سال آینده به بهره برداری می رسد.

در آخرین گزارش های ارائه شده سهم فولاد در آلودگی هوای استان زیر یک درصد است. دلیل اصلی هم اجرای پروژه های مختلفی در این بخش از جمله نصب انواع غبارگیرها مانند اسکرابرها، سیکلون‌ ها در نواحی مختلف تولیدی و پشتیبانی است که توانسته بر کاهش آلودگی موثر باشد.

این مجموعه حدود۲٫۲  میلیارد دلار پروژه در حوزه حفظ محیط زیست دارد که برخی از آنها مثل پروژه بارگیری امسال به بهره برداری می رسد.

گفته می شود فولاد مبارکه  نسبت به رنکینگ های جهانی در وضعیت خوبی قرار دارد. این مجموعه در تلاش است در این زمینه فاصله با بهترین های فولادسازی ها را  کمتر و کمتر نماید.

تورج فتحی کارشناس محیط زیست نیز، با اشاره به اقدامات فولاد مبارکه در این زمینه بیان کرد: بنده سال ها قبل از این مجموعه بازدید داشتم، این مجموعه یک صنعت بزرگ است و تعداد بسیاری دودکش دارد اما در همان سال ها برای کاهش آلایندگی ها اقدام به واردات تجهیزات و تکنولوژی هایی کرد که بتواند از لیست صنایع آلاینده خارج شود که موفق هم شد.

وی بیان کرد: متاسفانه در این بین تاکید بر ایجاد آلایندگی از سوی فولاد مبارکه برای برخی دستگاه ها منفعت دارد اما باید پذیرفت که این مجموعه در سال های اخیر فعالیت های خوبی در حوزه محیط زیست داشته است.

آن طور که پیداست فولاد مبارکه در تلاش است تا توسه پایدار را در تمامی حوزه ها ازجمله محیط زیست محقق کند.