رییس شورای شهر سلماس نتایج و ره آورد سفر هیئت تجاری سلماس و آذربایجان غربی به چین برای جذب سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان را تشریح کرد.

به گزارش صنعت تبریز به نقل از ایسنا، منطقه آذربایجان غربی، جواد سعیدنیا در این نشست خبری ضمن تسلیت ایام عزاداری امام حسین(ع) و ۷۲ یار باوفای‌شان، در تشریح اهداف و ترکیب هیئت تجاری که عازم کشور چین شده بودند، گفت: هیئت مذکور متشکل از معاون سرمایه‌گذاری خارجی استانداری آذربایجان غربی، معاون سازمان توسعه و تجارت ایران، ریاست شورای شهر و قائم مقام شهردار سلماس و نیز رابط بین ایران و سرمایه‌گذاران چینی برای بررسی ظرفیت‌های اقتصادی شرکت‌ها و کارخانجات شهر چنگدو استان سیچوان چین و همراه با دعوت رسمی عازم شده بودند.

سعیدنیا در خصوص اهداف این سفر تاکید کرد: بازدید از کارخانجات خواهان سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس، حضور در همایش سرمایه‌گذاری استان سیچوان و همایش سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس در این استان، دیدار با معاون استاندار سیچوان چین و نیز دیدار از شهر دیانگ ینگ و هماهنگی برای عقد قرارداد خواهرخواندگی این شهر با سلماس از جمله اهداف این سفر بوده است.

وی افزود: در بازدیدهایی که از کارخانجات و شرکت‌های مختلف به عمل آمد، ۱۹ کارخانه و شرکت صنعتی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در زمینه خودروها و ماشین آلات برقی، صنایع غذایی، تولید خودرو و اتوبوس، بیوتکنولوژی، انرژی‌های نو، صنایع دسته بندی، ماشین آلات سنگین، صنایع نفت، صنایع چوب و عمرانی و ساختمانی در منطقه ویژه اقتصادی سلماس از طریق شرکت SME چین، اعلام کردند.

سعیدنیا اظهار کرد: شرکت‌های مذکور در همایشی که خصوصا به منظور سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس در استان سیچوان و با حضور هیئت ایرانی برگزار شد، با شرکت SME به منظور سرمایه گذاری در سلماس قرارداد همکاری بستند.

رییس شورای شهر سلماس تصریح کرد: طبق تفاهمات صورت گرفته، طی یک ماه آینده نماینده شرکت SME برای ثبت شرکت ایرانی به ایران سفر خواهد کرد و ۲ ماه بعد نیز نمایندگان شرکت‌ها و کارخانجات خواهان سرمایه گذاری در سلماس برای بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و پتانسیل‌های این شهرستان در استان حضور خواهند یافت.

سعیدنیا در تشریح علل علاقه‌مندی چینی‌ها برای سرمایه گذاری در سلماس خاطرنشان کرد: شرکت‌ها و سرمایه گذاران چینی بر اساس دستور رییس جمهور این کشور مبنی بر سرمایه‌گذاری مسیر جاده ابریشم و احیای این مسیر اقتصادی، به دنبال نقاطی با پتانسیل بالا و دارای مسیرهای دسترسی راحت به بازارهای اروپا و مناطق اطراف ایران هستند.

وی افزود: سلماس به عنوان شهری که بین چین و آسیای میانه قرار دارد و دارای مسیرهای ارتباطی گوناگون ریلی، زمینی و هوایی به سایر نقاط دنیاست و از نیروی کار فراوان و ارزان برخوردار است در کانون توجه سرمایه گذاران و کارخانجات چینی قرار گرفته است.

رییس شورای شهر سلماس گفت: برابر هماهنگی‌های انجام شده موسی‌زاده، مدیر سرمایه‌گذاری خارجی استاندار آذربایجان غربی، در سلماس حضور خواهند یافت تا طی جلسه‌ای با مسئولین امر روند اجرایی کار و نقشه راه آینده برای حضور سرمایه‌گذاران چینی و نیز مسائل مالی و اداری مربوط به منطقه و احراز سند زمین‌های منطقه ویژه و نیز تحویل زمین به پیمانکار برای انجام عملیات آماده سازی بررسی و نهایی شود.

سعیدنیا در پایان تاکید کرد: جا دارد از استاندار که زمینه تسهیل هرچه بیشتر حضور هیئت تجاری مذکور در چین را فراهم آورده و با دستورات و اقدامات خود پروسه اداری روند حضور هیئت استان در چین را سرعت بخشیدند تقدیر و تشکر نماییم و امیدواریم سلماس به آینده روشن اقتصادی و اشتغال جوانان خود هر چه زودتر برسد.

در ادامه نشست نیز خبرنگاران سوالات و نظرات خود را در رابطه با روند سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس مطرح کردند.