آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطبهای اقتصادی کشور می تواند پیشگام تحول در تجارت و اقتصاد کشور باش
تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد و تجارت همچنین تولید و صنعت موضوعی غیر قابل انکار در کشورهای جهان و از جمله ایران است و در کشورمان نیز استانهای صنعتی و اقتصادی بیشتر از همه درگیر این مشکل بوده اند در آذربایجان شرقی هم شیوع کرونا بخشهای بزرگی از اقتصاد و تجارت را تحت الشعاع قرار داده و با اینکه مسئولان استان در ابتدا مدعی تاثیر کم کرونا بر تولید و صنعت بوده و حتی مدعی عدم تعطیلی یک واحد تولیدی دراستان در دو سال گذشته بوده اند اما اظهار نظر اخیر رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی آذربایجان‌شرقی به عنوان اصلی ترین مسئول برنامه ریزی استان مبنی بر وضعیت نامناسب تولید و اقتصاد در استان و فعالیت اقتصادی استان با ۶۰ درصد ظرفیت نشانگرضرورت توجه جدی به احیای صنعت و اقتصاد استان در دوران پسا کرونا است.دراین میان آذربایجان شرقی و تبریز با توجه به نقش پیشتازدر تولید و تجارت کشور و ارتباط گسترده فعالان اقتصادی استان با کشورهای خارجی می تواند پیشگام خروج اقتصاد و صنعت کشور از مشکلات فعلی باشد.
توجه به اقتصاد دانش بنیان در استان
حامد اعیانی ، کارشناس اقتصادی و مدیر یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه تجارت و اقتصاد در دوران پس کرونا نیازمند شرکتهای دانش بنیان است می گوید: در دوران کرونا هم مشاهده کردیم که این شرکتهای دانش بنیان بودند که به کمک بشر آمدند و اکنون هم در اغلب کشورهای جهان با پایان کرونا این شرکت های دانش بنیان و اقتصادهای مبتنی بر دانش های نوین هستند که حرف اول را می زنند.
وی ادامه می دهد: در آذربایجان شرقی توجه مناسبی به این شرکتها نشده و تنها در چند سال اخیر تحرکاتی مشاهده شده که امیدواریم ادامه داشته باشد و شرکتهای دانش بنیان نه در حرف بلکه در عمل حمایت شده و بتوانند پیشران تولید و تجارت شوند.
این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: شرکتهای دانش بنیان می توانند در تمامی زمینه های اقتصادی و تولیدی همراه مسئولان استان باشند و به عنوان شرکتهایی چالاک زمینه تحول دراجرای پروژه هایی را که برخی دو دهه هستند خاک می خورند را تسریع کنند.
وی ادامه می دهد: به عنوان مثالهای عینی شرکتهای دانش بنیان در زمینه اجرای پروژه های مس سونگون و نفلین سینیت سراب می توانند همراهی کرده و زمینه توسعه استان وبه تبع آن کشور را فراهم کنند.
لزوم توجه به شتاب دهنده های صادراتی در استان
رئیس اتاق بازرگانی تبریز می گوید: وضعیت صنایع و واحدهای تولیدی در دوره شیوع کرونا مناسب نبود و در چنین شرایطی که ارتباطات تجاری کشورها، کاهش یافته بود زمینه های جدیدی در جهان خلق شده که ماهم باید از آن استفاده کنیم.
یونس ژائله ادامه می دهد: جهان در حال پشت سر گذاشتن کرونا است و صادرکنندگان استان به عنوان یکی از استانهای فعال در حوزه صادرات باید خود را آماده حضور در بازارهای جهانی کنند.
وی ادامه می دهد: اتاق بازرگانی تبریز با تشکیل جلسات کمیسیون کارآفرینی، گردشگری و اقتصاد دانش‌ بنیان تلاش می کند زمینه های جدید را پیدا کند و استفاده از شتاب دهنده های صادراتی یکی از این راهکارها خواهد بود.
این فعال صنعت و تولید خاطر نشان می کند: امروزه بحث تجارت الکترونیک اهمیت ویژه‌ای در حوزه تجارت یافته است که باید در این حوزه نیز به ‌صورت اصولی فعالیت کنیم و تنها در حد شعار و حرف باقی نمانیم.
وی تاکید می کند: شتاب‌دهنده‌های صادراتی با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در در وضعیت کنونی می‌ توانند نقش مهمی در بهبود وضعیت صادرات استان داشته باشند که در این راستا، برگزاری جلسات کارشناسی با حضور اساتید دانشگاهی، فناوران و تولیدکنندگان و صاحبان صنایع را در دستور کار قرار داده ایم تا با یک کار تخصصی بتوانیم، موضوع را پیش ببریم.
لزوم تغییر ریل گذاری اقتصادی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی آذربایجان‌شرقی می گوید: با وجود تلاش‌های صورت گرفته و هزینه‌های صرف شده نتایج مورد انتظار دراقتصاد وتولید را نداشته ایم و باید مسیر و ریل‌ گذاری را تغییر دهیم تا بتوان به اهداف اقتصادی و رشد ۸ درصدی پیش بینی شده برسیم.
داوود بهبودی ادامه می دهد: با وجود تلاشهای صورت گرفته خروجی مورد انتظار حاصل نشده و با وجود صرف منابع کلان وضعیت درآمد، رفاه، اشتغال، ایجاد ثروت، ارزش افزوده و صادرات چندان مطلوب نبوده و باید به دنبال راهکارهای نوین و استفاده از فناوریها وروشهای جدید دربرنامه ریزی ، تولید و اقتصاد باشیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی آذربایجان‌شرقی عنوان می کند: ظرفیت‌های خالی قابل توجه در بخش‌هایی مثل صنعت و خدمات استان وجود دارد و متوسط بخش صنعت استان به ویژه در سالهای اخیر فقط با حدود ۵۸ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.
وی عنوان می کند: در واقع بیش از ۴۰ درصد ظرفیت خالی وجود دارد که بسیار قابل توجه بوده و با رفع موانع و اصلاح شاخص‌های کسب و کار در پسا کرونا می ‌تواند به تولید و ارزش افزوده منجر شود.
بهبودی با بیان اینکه کشور و استان در حال گذراز کرونا و ورود به پسا کرونا است یادآور می شود: اگر بخواهیم در سال آینده نقش‌پذیری استان را در ایجاد ارزش افزوده، درآمد و صادرات ارتقا دهیم باید به تکمیل ظرفیت‌های خالی، رفع نواقص سخت‌افزاری، افزایش بهره ‌وری و راندمان در سطح توجه کنیم.