اشتغال خرد و کوچک در زمینه کار خانگی، خود اشتغالی و کارفرمایی سه محور فعالیت صندوق کارآفرینی امید هستند
به گزارش صنعت تبریز ، علیرضا آخوندزاده ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه صندوق کارآفرینی بانک نبوده و نماد اعتبارات خرد و مردمی بوده و به فکر اشتغالزایی برای مردم بوده و به فکر سود و زیان به معنای بانکداری و شیوه‌های بانکی نیستیم.

مدیر صندوق کارآفرینی امید آذربایجان‌شرقی یادآور شد: این صندوق زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کند و سود معنوی بیشتر از سود مادی برای این صندوق در نظر بوده و برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال فعالیت می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: صندوق در سال ۷۱ در وزارت کار و امور اجتماعی آغاز به کار کرد و گروه‌های هدف مختص وزارت کار و برای افراد عضو صندوق بیکاری بود که با اعطای وام خود اشتغالی استقلال این افراد تامین می‌شد.

آخوندزاده گفت: در آغاز دولت نهم در سال ۸۴ این صندوق با نام صندوق مهر امام رضا(ع) تشکیل شد و در سال ۸۵ به صورت رسمی آغاز به کار کرده و در زمینه اشتغال و ازدواج فعال شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید آذربایجان‌شرقی افزود: اشتغال خرد و کوچک در زمینه کار خانگی، خود اشتغالی و کارفرمایی متمرکز شد.

وی افزود: در سال‌جاری و برای ۹ ماهه ۲ هزار و ۶۵۴ نفر تشکیل پرونده با مبلغ ۷۹ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال در استان برای امر اشتغال شده و برای وام ازدواج نیز به صورت محدود برای دانشجویان دانشگاه آزاد و ایثارگران وام ازدواج و کمک جهیزیه داده می‌شود.

آخوندزاده تصریح کرد: در زمینه اشتغال از سال ۹۲ نگرش برای اشتغال متفاوت شده و علاوه بر افراد به طرح‌ها وام و برای تثبیت اشتغال وام داده می‌شود و طبق دستور رئیس جمهور تغییر نام صندوق مهر امام رضا (ع) انجام شده و به صندوق کارآفرینی امید مبدل شد.

وی گفت: در مشاغل خانگی تا سقف ۱۰ میلیون تومان و با کارمزد ۴ درصد وام پرداخت می‌شود و برای ۷۹۰ نفر تشکیل ‌پرونده با ضریب اشتغال ۱٫۲ انجام شد و در ۹ ماهه سال‌جاری برای یک‌هزار و ۱۵۹ نفر وام اشتغال خانگی داده شده است.

آخوندزاده اظهار داشت: در سامانه سامد نیز بیش از ۵ هزار نامه ارسال شده که بیش از ۳ هزار نفر تائید و ۲ هزار نفر رد درخواست شده که یا سنخیت با کار صندوق نداشته و یا تشابه اسمی وجود داشته است.

وی تصریح کرد: در زمینه تسهیلات زلزله نیز ۱۷ هزار و ۳۰۰ پرونده تاکنون تشکیل شده و علاوه بر این موارد در زمینه تفاهم‌نامه‌های بانکی با ارگان‌های مختلف همکاری داریم و با شهرداری‌های مختلف استان تفاهم‌نامه امضا شده است.

آخوندزاده خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه سال‌جاری برای ۱۶ هزار و ۱۴۷ نفر وام با مبلغ یک‌هزار و ۱۱۸ میلیارد و ۱۰۲ میلیون ریال پرداخت شده که در زمینه مشاغل خانگی، خود اشتغالی، زلزله و نیز کارفرمایی بوده که با ۴ درصد کارمزد پرداخت شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید آذربایجان‌شرقی افزود: معوقات این صندوق خوشبختانه تا قبل از پرداخت زلزله زیاد نبود اما در بحث وام‌های زلزله این معوقات بسیار بالا رفته است.

وی اظهار داشت: کل معوقات صندوق با احتساب معوقات زلزله ۳۱۹ میلیارد ریال است و در زمینه اشتغال ۱۱۵ میلیارد و ۴۹۶ میلیون ریال معوقات داریم و با توجه به پائین بودن میزان وام‌ها و استمهال درخواستی مطالبات تبدیل به معوقات می‌شود.

آخوندزاده یادآور شد: متاسفانه عده‌ای در زمان زلزله عده‌ای از مسئولان به مردم مناطق زلزله‌زده وعده دادند که این وام‌ها بلاعوض بوده و همین امر موجب انتظارات دیگری در مردم این مناطق شد.