رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریزگفت: ماهانه میلیاردها تومان فرش از بازار تبریز خریداری می کنم و از این بازار حمایت کامل دارم.

احد عظیم زاده در نشست صمیمی با خبرنگاران با بیان اینکه رسانه ها نقش مهمی در زمینه اطلاع رسانی و ارتقای صنعت فرش دارند، تصریح کرد: در این زمینه به کمک رسانه ها نیاز داریم تا جایگاه واقعی فرش بهتر شناخته شود.

وی که به عنوان بزرگترین تاجر فرش بین الملی شناخته می شود گفت: فرش های قدیمی ایران زینت بخش تمام موزه های مهم جهان شده است  ولی امروز جای تاسف دارد، کشورهاییکه جمع سابقه آنها در هنر صنعت فرش به ۱۰۰ سال هم نمی رسد بازارهای ایران در جهان را از آن خود کرده اند.

وی اظهار داشت: فرش به عنوان صنعت و هنر اصیل و ملی ما نماد و هویت ایران زمین در جهان به شمار می آید اما در میان سیاست های نامشخص اقتصادی مورد بی مهری قرار گرفته است.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز با بیان اینکه ما اقدامات خود را برای به روز رسانی فعالان صنعت فرش در تبریز آغاز می کنیم اظهار داشت: به زودی همایش سه هزار نفری فعالام صنعت فرش در تیمچه ی مظفریه تبریز برگزار و فعالان این هنر-صنعت را با اصول، سلایق و بازارهای جدید جهانی آشنا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون به ۶۰ کشور جهان فرش ایرانی صادر می کند افزود: تمام اطلاعات بازارهای جهانی را در اختیار داریم و تلاش می کنیم با انتقال آن به همکاران، موجب رونق مجدد این هنر در تبریز و آذربایجان و کل ایران شویم.

عظیم زاده با تاکید بر لزوم تغییر طراحی و جنس باف فرش ایرانی به عنوان دو عامل اصلی در بازگشت به بازارهای جهانی گفت: فرش های ایرانی با ۴۰ الی ۷۰ رنگ تولید می شود؛ درحالیکه امروزه سلایق جهانی معطوف به طرح های شلوغ نیست از سوی دیگر ضروری است جنس فرش های دستباف به سمت بافت های ابریشم معطوف شود که علاوه بر استقبال جهانی، سودآوری بیشتری دارد.

این بازرگان فرش دستباف ایران ضمن استقبال از توافق احتمالی در مذاکرات وین گفت: اگر توافق شود، درب بازارهای جهانی به روی ایران باز شده و با رونق صادرات، اقتصاد جان می گیرد

وی با بیان اینکه تا چند سال پیش ایران در رتبه نخست تجارت فرش در جهان بود ادامه داد: به دلایل مختلفی مانند تحریم های مالی، فاصله گیری با بازارهای جهانی و عدم شناخت سلایق جدید مشتریان رتبه ما به چهارم تنزل یافته است.

بوی با تاکید بر اینکه دولت محترم باید در خصوص هنر صنعت فرش سیاست های جدید و به روزی ارائه کند تصریح کرد: عدم شناخت بازارهای جهانی توسط قالیبافان، عدم شناخت سلایق مشتریان بین المللی و عدم نو آوری در طراحی نقوش فرش دستباف از عوامل افت جایگاه فرش ایران در جهان است.

عظیم زاده با اشاره به اینکه اقتصاد۲ میلیون نفر به طور مستقیم و ۸ میلیون نفر به طور غیرمستقیم با هنر و صنعت فرش وابسته است افزود: وقتی ۱۰ درصد جمعیت کشور به قالیبافی و صنایع وابسته آن اشتغال دارند، اهمیت سیاستگزاری در این زمینه بیش از پیش نمایان می شود.

.