نزدیک به ۵۰ کارخانه فولادی در آذربایجان شرقی در خطر تعطیلی و بحران قرار دارند.
صنعت خبرلری؛ صنایع فولادی در استان در دهه های اخیر رشد بی سابقه ای داشته و در حال حاضر در بخشهای مختلف فولادی وتولید شمش و ورق و میلگرد و اقلام دیگر این استان پس از خوزستان و اصفهان در رتبه سوم قرار دارد اما این صنایع به علل زیر ساختی در مشکل و بحران قرار دارند.
سه مشکل بزرگ
حسن جلالی کارشناس صنعت و معدن به صنعت خبرلری میگوید: فولاد صنعتی آب بر است و حدود۳۰سال قبل مشکل آبی در استان نداشتیم بنابراین نقشه راه صنایع فولادی متعدد ترسیم شد و ۸۵ درصد این صنایع توسط بخش خصوصی ایجاد شدند ولی در حال حاضر آب مهمترین چالش استان است.
وی ادامه میدهد: نبود معدن سنگ آهن در استان چالش بسیار مهم دیگر است و توسعه صنایع فولادی با توسعه معدنی همراه نبوده و این صنایع وابستگی کامل به مواد اولیه در خارج استان دارند.
این کارشناس مقررات عجیب و غریب برای صنایع فولادی را شکننده میداند و میگوید: مقررات خلق الساعه کمر بخش خصوصی را شکسته و این صنایع در مرز تعطیلی قرار دارند.
یکی از فعالان فولادی هم به صنعت خبرلری میگوید: فاجعه بار است که برخی کارخانه های بزرگ فولادی از ضایعات به صورت صدرصدی استفاده میکنند و کیفیت مواد تولیدی بسیار پایین است.
وی به رکود بازار و رقابت برای فروش اشاره کرده و عنوان میکند: کارخانه ها مشتری زیادی ندارند و برخی با۳۰ درصد ظرفیت کار میکنند.
بنابی نماینده مردم بناب در مجلس هم به صنعت خبرلری میگوید: صنایع متعدد فولادی در استان نیاز به معدن سنگ آهن برای تولید مواد اولیه لازم دارند اما این معدن در استان وجود ندارد.
وی ادامه میدهد: بارها به مسئولان تذکر داده شده اما گوش شنوایی نیست و باید راه اندازی معدن سنگ آهن در استان به عنوان مطالبه عمومی مطرح شود.